Revisjonshistorikk [tilbake]

En ting man bør være ops på her, er at fabrikanten kan endre skiftintervaller underveis som en følge av oppståtte problemer med bilene. Uten at jeg er spesielt frankofil, du skal ikke se bort fra at dette kan ha skjedd her. Vil du være sikker, ringer du importøren og ber om å få teknisk avdeling, ha vognkortet i handa, da bør de kunne gi deg et godt svar og eventuelt en utfyllende forklaring.

Ellers er (som vanlig) alt Kamerat K anfører korrekt, en reim kan holde lenger enn lengst, og den kan ryke på no time, det er flere forhold som kan medføre det siste...f.ex et utslitt strammehjul. Siden en reim som ryker har en lei tendens til å dra med seg ødelagte ventiler og det som verre er, er skiftintervallene satt etter en føre-var filosofi. Det kan man like eller ikke like, men som oljeskift, dette med registerreim er definitivt ikke den tingen man skal spare penger på! Om du opplever merkeverkstedet som dyrt, finn deg en seriøs verkstmester ved et tredjepartsverksted og bygg opp et godt kundeforhold eller ta en hyggelig tur til Sverige, verre er det ikke.

Forøvrig blir reimene bedre og bedre, kevlar og komposittmaterialer finner veien også hit, men helt vedlikeholdsfri blir aldri en konvensjonell bil. Se på vedlikeholdskostnadene som en investering som gjør at bilen din gir deg glede lenge! Om du heller strekker eiertiden og unngår å bytte bil "annethvert år" som enkelte med for mye penger sier er "smart", reduserer du det gjennomsnittlige, årlige verditapet så mye at du kan le hele veien til banken. Sagt på en annen måte: dette med service og vedlikehold, for ikke å forglemme understellsbehandling, utgjør latterlig lite over bilens levetid sammenlignet med verditapet. Og ja, Kamerat K har rett i det derre med motorene til Peugeot også, dette er frankofile biler på sitt aller beste!

Antall visninger