Revisjonshistorikk [tilbake]

Skoda Octavia med den spesifikasjonen du nevner, er et knallkjøp på alle vis. Du nevner ikke noe om motorisering, her er både 2.0 TDI og 2.0 TSI greie alternativer, førstnevnte gir vesentlig lavere forbruk og mer anvendbar kraft, mens bensinversjonen for noen oppleves som "sprek". Realiteten er at dieselversjonen gir mer komfort og raskere aksellerasjon under f.ex motorveikjøring i land med et annet tempo i trafikken, i praksis er det ikke rare forskjellen her hjemme. Jeg tenker også at du bør gjøre deg opp en mening om du vil ha automat eller manuelt gir, sammen med f.ex adaptiv cruisekontroll er automatkasse en klar fordel. Jeg tenker også at bensinversjonen absolutt gjør seg best med automatgir, grundig prøvekjøring av alternativene før kjøp er å anbefale.

Et rungende ja til 4x4, Haldex 5 gir bedre kjøreegenskaper og en merkbart mer stabil bil under alle forhold, og uten forkleinelse for Toyota...haldex 5 er et vesentlig bedre firehjulstrekk enn det du finner på RAV4, likeledes har du en bedre ESP. På norske vinterveier er forskjellen formidabel. Du gjør også et fornuftig valg om du velger en konvensjonell stasjonsvogn kontra Scout, det som betyr noe for din del vil være normalt gode egenskaper på vei, såvel snødekket som ellers, at Scout har noen jalla plastdeksler her og der og noe mer bakkeklaring vil ikke ha praktisk betydning for ditt bruk. Mhp understellsbehandling: flere av mine f.d kolleger som har kjøpt nye Skoda, har kjørt dem direkte til understellsbehandling. Dette er ikke uten grunn, ingen tyske (ja, Skoda er egentlig en forkledd tysker) biler produsert etter årtusenskiftet har tilstrekkelig rustbeskyttelse for en norsk vinter. Sjiktene som skal beskytte blir bare tynnere og tynnere, og det er kun bunnplata som er beskyttet...alt som er ettermontert...hjuloppheng mmm....er kun lakkert.

Om du skal ha bilen en stund, ville jeg sørget for å få bilen understellsbehandlet hos en velrenommert leverandør så snart som mulig, fortrinnsvis før neste vinter. Det koster ikke allverden, men er en svært god investering på sikt. Etterbehandling typisk annethvert år, summa summarum snakker vi ikke om mer enn rundt 30.000 over 10 år, tro meg, du får ikke sveisa stort rust for den prisen! Velg IKKE den billigste leverandøren, understellsbehandling krever rett kompmetanse, erfaring og en samvittighetsfull mann som gjør en god jobb. Bla må alle deklser under bilen av, den må rengjøres, tørkes, behandles, i tillegg kommer hulromsbehandling. Jeg hr selv brukt et Mercasol-verksted gjennom flere tiår, det er bra sort. Koster 5-6000 for en Golf, ca samme pris for både første behandling og etterbehandling. Og bare så det er sagt: den famøse "rustgarantien" er egentlig ikke verdt stort....det er bedre å unngå rust!

Mhp service er jeg blant dem som mener at "longlife" service er dårlig karma. Jeg skifter konsekvent olje ved 15.000, maks 20.000 avhengig av kjøremønster på våre biler, alltid filterbytte, og ja, det blir litt oftere service enn VAG legger til grunn, nesten dobbelt så ofte, men alle som har sett hvordan en TDI / TSI motor er bygget opp, vil vite at det er gode grunner til å være nøye. Heller safe enn sorry, jeg er en sånn særing som mener en god bil skal holde minst 500.000 km. Jeg bruker IKKE merkeverkstedet, det er et bevisst valg, jeg har en fast verkstedsforbindelse med alle autorisasjoner og lang erfaring som sørger for at alt som skal gjøres, blir gjort til rett tid. Selv med "dobbelt så mange" servicer pr 100.000 km blir dette billigere enn merkeverkstedet, for meg er det imidlertid så enkelt at det er ikke olje og service man skal spare på....det kan fort bli dyrt! Ja, dett er "greie" biler, ikke noe hokus-pokus, det gjør sitt til et greit driftsbudsjett over tid.

Den bilen du ser på, er antagelig servet etter "longlife" intervallene, men den er ikke kjørt så langt at det har katastrofale konsekvenser med laaaaaaaaaaaaange oljeskiftintervaller.

ET STALLTIPS: Sjekk DEKKENE som følger med bilen nøye, to sett dekk koster tross alt en del penger, og etter 67.000 km er det ypisk nok igjen til at forhandleren sier "gode dekk" i tilstandsrapporten....selv om du faktisk antagelig må kjøpe nye vinterdekk til høsten! Med dine turer opp i fjellheimen er det bare en ting som gjelder: Nokian Hakkepellita, med eller uten pigg. Dekk er også en ting man ikke skal spare penger på, men som Benny har sagt med jevne mellomrom, en telefonrunde kan spare deg for tusenlapper. Dog...når du kjøper bilen, SKAL det være gode dekk på den, ikke nesten-utslitte! Ha gjerne med en mønstermåler....har opplevd forhandlere som har klassifisert sommerdekk med 1.6 mm som "gode" i tilstandsrapporten!

MHP kjøpsprosessen finner du råd om hva du skal sjekke samt tips om prøvekjøring mv på motors hjemmesider. Mhp selve kjøpet er en form for garanti viktig å ha oversikt over, dette skal fremgå av kontrakten. Likeledes bør det være kontraktfestet at eventuelle mangler SKAL rettes opp før du overtar bilen, om det ikke allerede er gjort. Betaling mv....din bankforbindelse er som regel behjelpelig her. Jeg er ellers enig med deg, man kjøper tryggest bruktbil hos en forhandler, det koster litt mer, men det er det verdt! Jeg er også glad i å handle hos merkeforhandlere, selv om det koster enda litt mer. Det kan være at jeg har fått vaner etter noen tiår hos samme forhandler, men på den annen side sett: jeg bytter sjelden bil, som nevnt over, en god bil skal holde en stund.

Med Octavia får du en god, sikker bil....som altså holder en stund. Den eneste grunnen til at jeg fortsatt kjører VW er at leveringstiden på nye Octavia var ufyselig lang når jeg handla sist. Lykke til, måtte du bli nok en fornøyd Skoda-eier! Vær også klar over at du kan besøke en av fabrikkene og Skoda-museet om du er i Tsjekkia, jeg har vært der, anbefales på det varmeste!

Antall visninger