Revisjonshistorikk [tilbake]

Som kamert K sier, dette fremstår som dramatisk. Et springende punkt her er hva som faktisk står i bilens dokumenter mhp service: i Motors test av bilen sier man i klartekst at bilen har serviceintervall på 25000 km, om du har hatt denne servicen inntreffer ikke neste service før ved 50.000 kjørte km. Det er imidlertid flree forhold som kan forsure tilværelsen for deg her: det ene er om det står en liten bisetning et sted med "serviceintervall ditt-og-datt eller årlig", der det som inntreffer først legger lista. Dernest merker jeg meg at Peugeot forutsetter at motorens oljenivå skal kontrolleres regelmessig...så ofte som hver 3000 til 5000 km. Enkelte motorer bruker mer olje enn andre, sånn er det bare, og det er ikke uvanlig at man da finner en bisetning til om at et oljeforbruk på både 0.5 og sogar en liter er helt "vanlig" på 1000 km. Det tredje forholdet jeg merker meg: den varsellampa du viser til...den var ikke tilfeldigvis rød? En rød lampe tilsier at du stopper umiddelbart, om så er på veiskulderen, slår av tenninga og ringer verkstedet. Likeså om det er en oransje eller gul lampe, selv om du da normalt sett har tid på deg til å finne et noe tryggere sted å stoppe. Du drar IKKE videre til BOS eller noe som helst sted!

Det du bør skaffe deg oversikt over, er altså hvilke servicekrav bilen du har kjøpt egentlig har, om du finner igjen ordet "årlig" sammen med "service"....dernest dette med å peile olja...har du gjort det? Og ikke minst: varsellampa....hva slags lampe var det egentlig som lyste? Når du har kontroll over dette, kan du forholde deg til rapporten fra verkstedet. Om årsaken er "tom-for-olje" har du et bokstavelig talt dyrt problem.....og bare så det er sagt...BOS gir IKKE noe ved dørene! Glem ikke at dette er samme sjappa som slåss med nebb og klør for å unngå å forholde seg til begrepet "garanti" når biler med stjerne på rusta vekk! At de kan være greie med deg? Mulig, men da skal du be veldig pent og få til en meget, meget god dialog.

Er det ANDRE TING enn "oljetørke" som er årsaken? Vel, da bør du innhente råd fra en aktør som kan dette her....f.ex NAF. Du kan ringe og be om et råd også om du ikke er medlem. Du kan også stikke innom din lokale NAF-stasjon, det er ikke uvanlig at man strekker seg langt for å hjelpe arme kvinner i nød. Men bare så det er sagt: et NAF-medlemskap uten veihjelp koster lite og betyr ofte mye i situasjoner som den du er oppe i. Alternativet er forbrukerrådet, men de har ingen spesifikk kompetanse på den tekniske biten her......NAF, muligens KNA, er det beste stedet å søke råd her.

På generell basis vil jeg dog bare gjenta at en bil er en såvidt dyr investering at man bør gjøre det man kan for å sette seg inn i premissene for at garantien skal gjelde. Man bør også ta vare på investeringen, i den forstand at man sørger for jevnlig vedlikehold. I dette ligger det at man sørger for å etablere en verkstedsforbindelse som holder styr på dette med når blen skal ha service. Å bruke merkeverksted kan oppleves som rådyrt for mange, men et autorisert tredjepartsverksted har som regel god kontroll med de respektive bilprodusentenes serviceprogram, og stempelet i serviceheftet er like godt som merkeverkstedets stempel sett fra et juridisk ståsted. Ja, du kan risikere en diskusjon om du bruker et tredjepartsverksted, men igjen.....slett ikke dumt å være medlem i NAF her til lands...flere importører som er tildels vanskelige i garantisaker. Sånn er det bare, det er en virkelighet vi må forholde oss til. Bruker du et uatorisert tredjepartsverksted til service, eventuelt tar service i Sverige, sparer du titusenvis av kroner som du kan bruke på f.ex hyppigere service, eventuelt understellsbehandling. I det hele tatt: å passe på bilen lønner seg, bokstavelig talt, selv om vi gjerne skulle sett at vi bare kunne kjøre og kjøre og kjøre!

Et oppriktig ment lykke til!