Revisjonshistorikk [tilbake]

Ønsker om et langt og godt liv til Kamerat K også! Bare så det er sagt, turboen på nevnte konebil hadde rundt en cm slakk....fritt sitert en god venn som åpnå en MC-motor for mange år siden: her er det pinadø kreft! Siden dengang har jeg brukt den beskrivelsen på sånt som denne turboen, der delene bokstavelig talt drøste når den ble demontert. Men bilen gikk jo...den hoppa bare oftere og oftere i nødpprogrammet. Ellers er det som Kamerat K sier, man kan få både deler og fiks-ferdige kit til å overhale en turbo med, men ting som går så fort rundt skal man ha en viss respekt for, man bør ha både lang erfaring som mekaniker og være nøyaktig. Heromkring er det en fyr som har hissige japsebiler som hobby, han overhaler turboene selv, men så har han da også tilgang til et verksted der man overhaler jet-turbiner til daglig....det er jobben hans. Et alternativ for oss vanlige dødelige er å sende turboen til et firma som overhaler den i slike tilfeller, men det tar jo litt tid.

Ellers tenker jeg at det er litt som en motor, når en ting er slitt, har det en tendens til å være mer som er slitt. Unntaket er som nevnt over bla dette med reguleringsleamikken, men om jeg ikke tar feil har din turbo det som på fint kalles variabel turbingeometri. Det er altså ikke en sånn derre wastegate som kan sette seg fast. Er det noe gæli innvortes i en turbo av den sorten, er det straks litt mer komplisert. Men den derre vakumsaken er verdt å sjekke. Lykke til en til gang!