Revisjonshistorikk [tilbake]

Måtte du leve lenge blant oss Norulf ;-). En turbo skal ha noe slakk i aksel bare ikke for mye altså fysisk kontakt med sidevegger, slakken er der for at oljefilmen skal få plass mellom glidelager og aksel når motoren går. Når motor starter og oljetrykket kommer sentrer rotor seg inn og flyter uten kontakt med lagerene i oljefilmen. Akselen snurrer kanskje opp mot 100 000 rpm og er gyro stabelisert pga sin høye hastighet. Problemet normalt til en turbo er oljetilførselen som svikter og det blir kontakt og slitasje i lager som igjen fører til kontakt med vegger inni turbo og fører til turbo wobble og da er det over for denne turboen men skjer faktisk ikke så ofte. Fremmedlegemer og koks som ramler av skovlene er nok det som oftest skader turbo og skjer dette vil turbo plystre da dynamikken inni turboen skades. Det er hundrevis og kanskje tusenvis av turboer som byttes på feildiagnostisering. I de fleste tilfellene er det utstyret som regulerer turboen som: waste gate variable vanes mekanismen, vacum kontroll mekanismen herunder undertrykk og som de fleste moderne biler har elektronisk aktuator. En kompis kom til meg med Outlanderen sin og fortalte i nærmest panikk at Mitsubishi verksted hadde fortalt at han måtte ha ny turbo, ny turbo slange fra luft filter til turbo samt ca 5 timer arbeid 28000 kr takk så da var den ferien tapt for i år Jeg synes ikke det var greit for deres del og samlet litt verktøy gikk ut til bilen og demonterte slangen inn på turbo og så at denne gummi tettningen var spist opp av kompressor hjulet og at det manglet biter av det. Løsnet så et rør til og fjernet skruene til kompressor hus og eksos hus og fjernet midt stykket av turbo eller lagerhus som det også kalles. Skrudde av kompressor hjul og satte meg til å søke litt på ebay og fant raskt et tilsvarende ferdig balansert kompressor hjul for 800 kr inkludert frakt og moms til Norge. 27200 kr spart og mindre enn en times arbeid. Et verksted har sin fremgangsmåte og tenker ikke på utsiden av dette, den minste feil med en turbo så er det ny komplett som gjelder uansett om man kan få alle delene inni turboen nesten gratis på ebay men det er jo hverdagen de fleste må forholde seg til.

Mvh Kviasen