Revisjonshistorikk [tilbake]

Enighet er en fryd, Kamerat K har tatt tatt tak i det vesentligste her. Ja, det er mulig at denne tyntflytende gugga med sauefett trenger så og så godt inn, men det er hevet over tvil at må ha en ny runde i løpet av kun kort tid - sannsynligvis er en norsk vinter mer enn nok til å spyle av godstoffet på et eller flere steder. Noen bruker også oljebehandling, sogar spillolje, men også det er en metode som krever hyppig etterbehandling. Når vi vet at en moderne bil har en drøss deksler under bilen som de facto må demonteres for at det skal være noe poeng i å understellsbehandle bilen i det hele tatt....kjapt og litt billigere er ikke nødvendigvis tingen!

Jeg ville vært skeptisk allerede i utgangspunktet her.....en dag er for lite....når dekslene skal fjernes, understellet rengjøres og ikke minst tørkes....Ting Tar Tid, det er ikke for ingenting at Tectyl-sjappa trenger tre dager! I tillegg skal jo også bilens hulrom beskyttes. I det hele tatt: å gjøre dette riktig er en krevende øvelse, her skal man ikke se ensidig på pris, man skal velge en velrenommert aktør som har holdt på en stund, en som setter sin ære og samvittighet i å gjøre en best mulig jobb. Ta gjerne en titt innom og se på det aktuelle verkstedet, man ser kjapt hvordan ting blir gjort, et par ord med daglig leder skader heller ikke. Tectyl, Dinitrol, Mercasol osv har bedre motstandsdyktighet mot det meste, typisk bør man etterbehandle annethvert år.

Jeg har brukt DETTE firmaet gjennom en årrekke, litt langt fra Bergen, men nettsiden inneholder mange relevante punkter som du bør ha i bakhodet her: https://www.handeland-antirust.no/

  • Og HER: https://www.handeland-antirust.no/2018/04/03/rust-paa-ny-bil/

For ordens skyld: jeg har kjørt VW gjennom flere tiår, man kan si mye godt om VW, men som så mange andre biler etter si årtusenskiftet, rustbeskyttelsen fra fabrikk er elendig. For meg som har for vane å kjøre bilene mine 4-500.000 og/eller mange, mange år var det naturlig når jeg kjøpte et par nye biler for noen år tilbake å kjøre dem direkte fra forhandler til understellsbehandling, det er bokstavelig talt den mest lønnsomme investering man overhode kan gjøre i Norge. Jeg er rimelig sikker på at dette også gjelder Ford, har sett grelle eksempler på rust på relativt nye Forder også opp gjennom åra. Antagelig er det så enkelt som at bilfabrikantene ikke vil rustbeskytte biler slik det bør gjøres for markeder som Skandinavia og den russiske fødersjon...sånn er det bare!