Revisjonshistorikk [tilbake]

Som Benny sier, en godt vedlikeholdt bil som i stor grad er langkjørt med få eller bare en eier og har noen hundre tusen kilometer på telleverket, kan være et veldig mye bedre kjøp enn si en "bykjørt" bil...hadde nær sagt "Oslokjørt"....som ikke engang har passert de 100'! Prinsipalt sett skal man uansett gjøre en like grundig sjekk av potensielle kjøp i begge tilfeller, her har Motor en grei liste for såvel selve sjekken som prøvekjøring på sine nettsider. Nøkkelord som historikk og faktisk tilstand skal du legge deg på minne, likeledes tilstandsrapport om bilen koster mer enn si 100.000. ER du ikke kyndig selv, få med deg en god venn som kan sinne ting. ikke kjøp på impuls og "må-ha-følelsen", da går du hjem og sover på det! Ellers skal du ha nulltoleranse for rust, om du ser antydning til kritisk rust, vær klar over at du som regel ser toppen av isfjellet! Er bilen jenvlig understellsbehandlet med kvitteringer som dokumenterer dette....terningkast 6! Er den derimot nylig oversprøyta for første gang...gjerne også nylakkert i en garasje....stay away!

THE BOTTOM LINE er at mange år på veien tærer mer på en bil enn mange kilometer. For min del er jeg mer skeptisk til mistenkelig lav kilometerstand, typisk skal IKKE gjennomsnittlig årlig kjørelengde ligge lavere enn 15-20.000 km. Om det ikke finnes en naturlig forklaring for dette, skal du være ekstra nøye med å sjekke historikken og ikke minst Biltilsynets opplysninger om kjørelengde ved EU-kontrollene. Det er dessverre IKKE uvanlig at kreative selgere endrer kjørelengden med opptil flere hundre tusen kilometer....så vær på vakt ved LAV kjørelengde på biler som er noen år! Da heller en bil med ærlig og redelig kjørelengde på 500' :-)

Bare så det er sagt: jeg er av den sorten som oppriktig mener at en bil bare blir bedre og bedre jo lenger den er kjørt, det magiske er fra 300.000 og oppover. Jeg har gjennomgående kjørt mine biler rundt 4-500' før de har blitt smadret eller funnet nye eiere, bare en stjernesmell gjorde at jeg ikke kjørte min f.d Passat B5 mer enn skarve 485', bilen fremsto som ny og kunne lett rulla 500' til!

STALLTIPSET er å lete seg frem til en ex-taxi som i det vesentligste kjøres langt, det være seg et sted på landet som Hol-Aurland eller "bynære" strøk, som Klepp, Bryne, Nærbø i Rogaland. Bla er Mercedes S-klasse med en passende dieselmotor et godt valg. Ja, automatkassene kan skrante etter 500' ved taxikjøring, men mange taxikusker bytter kassene før de selger bilen. I det hele tatt: ikke la deg skremme av lang kjørelengde, vær heller på vakt mot rust og speedometersvindel!