Revisjonshistorikk [tilbake]

Nei, det er IKKE lovlig å "bypasse" eller på annet vis feie det egentlige problemet under teppet! Om du noensinne hadde vært involvert i en høyhastighetskollisjon, ville du visst hvorfor....tro meg....du blir VELDIG glad for airbags når du kan gå ut av bilen for egen maskin etter en stjernesmell. Hva sideairbags angår, utgjør de en forskjell allerede i forholdsvis lave hastigheter ved kollisjoner fra siden, typisk en fulltreffer med en vinkel på alt fra 30 grader og opp til perpendikulært på din bil.

Det burde egentlig være selvinnlysende: sett deg i førersetet på bilen din og forestill deg hva som skjer om en annen bil treffer bilen din i siden, gjerne midt i B-stolpen. Den korte versjonen er at bilen din utsettes for et kraftstøt på flerfoldige titalls tonn om f.ex en bil på 1500 kg treffer deg i så lav hastighet som 30 km/t. Din bil flytter seg sidelengs umiddelbart, kroppen din følger delvis med siden du forhåpentligvis ikke er like forbanna arrogant med bruk av sikkerhetselen....men....det er et STORT men: kroppen din, og spesielt hodet, har en ikke ubetydelig treghet. både kroppen, men spesielt hodet, blir slengt mot B-stolpen og ruta. Om du IKKE har sidekollisjonspute, knekker skallen din som et eggeskall, og du får med sikkerhet alvorlige indre skader fordi kroppen din også får en trøkk 16. I skarve 30 km/.t! Bare så det er sagt, normalt sett tåler en middels familiebil som VW Passat fra B5 og oppover en bil på 16-1800 kg i 70 km/t i siden...men da er det også nummeret før stålbjelkene i dørene og A/B stolpen går til Jesus. Dette er en av grunnene til at Trygg Traffikk sier at 70 km/t er en grense for alvorlige kollisjonskader under gitte omstendigheter.

Om du plent ikke VIL kjøre med kollisjonsputer, vel, da bør du bytte ut bilen din med en 60-talls PV eller en boble! Men regelverket skal du IKKE tøye - det er direkte straffbart bla om du noensinne selger bilen videre - uansett om du "opplyser" kjøper eller ei!