Revisjonshistorikk [tilbake]

Kamerat K er som vnalig et uttømmelig kammer av spesifikk kunnskap, jeg bøyer meg i støvet og tar på flosshatten for å kunne ta den av i gjen i et feiende flott bukk! En liten tilføyelse: ja, Mazda og flere andre biler fra Asia blir understellsbehandlet når de kommer til Norge, trampeklapp for akkurat det...en av de tingene som fortjener terningkast 6 på biler av den sorten! Men, det er et stort men, en understellsbehandling holder ikke forever under norske forhold. Det må etterbehandling til, typisk bør man tenke i den retningen etter 2-3 år.

Ellers må jeg innrømme at jeg faktisk vurderte Mazda nettopp på grunn ev den nye motoren når den kom, det er virkelig en spennende motor. Ja, det er mye som kan gå veldig galt, kanhende litt mer enn på VAG sine mer eller mindre konservatiive konstruksjoner, men jeg ville nok ikke vært spesielt rett for å kjøpe Mazda diesel (om jeg i neste liv skulle klare å løserive meg fra VAG), gitt et godt vedlikeholdsregime og min kjørestil ala lastebil / traktor ville nok også en Mazda gitt et nogenlnde greit bilhold. Men ikke f.... om jeg ville "tuna" en sånn motor....på samme måte som jeg ikke tukler med min TDI! At de som selger diverse varianter over temaet "optimialisering" og "tuning" helt ukritisk markedsfører sine garasjeprodukter som om det skulle være en "kjapt, trygt og billig" er på grensen til svindel, man får IKKE dette Kinderegget: man kan sette en svær strek over "trygt". Sånn er det bare, og sånn har det vært siden tidenes morgen, man kan IKKE ustraffet øke effekten på en drivlinje uten å gå den tunge veien om en massiv oppgradering over hele fjæla!

Antall visninger