1 | opprinnelige versjon |
Vel, merker meg ordet "familiebil" i gullrekka innledningsvis, det innebærer jo egentlig at du skal ha plass til kona, et par unger, bikkja og katta og pikk og pakk også...og slå ned setene når du skal jobbe. Om du ikke vil ruinere deg, se i retning av Skoda Octavia / Superb eller Passat med de største motorene, et være seg diesel eller benzinere...gjerne med firehjulstrekk. Da får du ja takk, begge deler, det reneste Kinder-egget, mer enn nok ytelse til å henge med i trafikken både i Norge og Sverige, og best av alt: du kan sogar kjøpe en flunka ny bil uten å ruinere deg! Ja, en X år gammel BMW, Porche eller ditt og datt koster "bare" omtrent det samme som en ny Skoda eller VW av den sorten, men du kan lett risikere alt mellom dobling og fem-dobling av driftsbudsjettet.
Litt mer eksklusivt? Se på Audi A6 Quattro, altså en vanlig stasjonsvogn, ikke denne jalla-kassa som det står "Allroad" på rumpa på. En vanlig stasjonsvogn med det være seg V6 benziner eller TDI gir deg krefter i sann overflod, mer enn du noensinne kommmer til å trenge på norske veier.
Noe kynisk sett, "kjedelig"? Det er hva du gjør det til, du sitter like godt i en Skoda eller VW som i nen Porche når du stanger i køen langs E18! Ellers har du et poeng med hybrider, effekten er ganske lav...."systemeffekt" er ikke riktig det samme som det du får ut av en ren benziner eller diesel med tilsvarende effekt-tall. Ja, du får litt ekstra skyv, men ikke noe å rope hurra for. DEt er i beste fall en måte å komme ned mot samme forbruk som en dieselbrenner. For de av oss som liker diesel vil dieselbrenner være å foretrekke fremfor hybrid.