Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja....ta en treningstur på et industriområde i kveldinga og la fruen rygge noen kilometer, så løser det seg. Om hun er blant dem som ser med begge øyne...altså har normalt stereoskopisk syn....er det helt kurrant å vurdere avstanden bak bilen via speilene også...iallefall sånn omtrentlig. Alternativet er å gjøre som en fyr som kjøpte Tesla og hadde for kort garasje: motorsag-metoden på bakveggen i garasjen :-) Terningkast 6 for kreativ løsning, dog ikke spesielt smart :-)

Antall høyttalere vs hvilken sort elementer som er plassert hvor og på hvilken måte, er det neppe noen fasit på, om det er originalhøyttalere bør Ford kunne svare på hva bilen ble levert med. OM lyden er grei nok til ditt bruk, ville jeg ikke bekymret meg in the whole taken...en basskasse i bil er egentlig seriøst overkill....og ikke spesielt greit for hørselen. Du utsetter deg meget raskt for et lydtrykk som er en skikkelig høydare for hørselskader, en bil er jo ikke akkurat noen konsertsal på noe som helst vis. Av samme grunn er det en grense for hvor mye vits det er i å legge enorme summer i det være seg dyre forsterkere osv og høyttalere i en bil....ikke er det spesielt gode akustiske forhold inne i en sånn blikkboks som en bil jo er....og når du kjører, har du så mye støy i tillegg at poenget med hifi forsvinner...helt av seg selv. Ta gjerne noen enkle målinger med en dB-app og en smart-telefon og bli overrasket over både lydtrykket og støynivå når du kjører, jeg lånte et Bruel & Kjær dB-meter første gang for rundt 40 år siden og ble meget, meget overrasket når jeg målte støynivået i et par biler jeg kjørte den gang, bla en Mercedes 813 lett lastebil. Ikke rart hørselen har blitt som den har blitt med åra!

At noen velger å lempe inn mange høyttalere, kan ha flere årsaker, rent bortsett fra å suge penger ut av kunden: dels vil flere lydkilder fordele lyden bedre i bilen - kall det gjerne et forsøk på å forbedre et akustisk miljø som er dødfødt i utgangspunktet - dernest vil flere membraner som distribuerer samme kanal, samme frekvensområde i sum gi noe i retning av samme effekt som en større høyttaler med større membran. Da snakker vi primært om bassområdet, men også i noen grad om mellomregistret. Diskantområdet er a different matter...kortere bølgelengder gir mindre membraner, ofte kulehøyttalere som sprer vesentlig bedre enn en konvensjonell membran.

Generelt er det jo begrenset plass i en bil, dette, i itillegg til de akustiske utfordringene, tilsier at et gjennomtrenkt oppsett med flere høyttalere for alle praktiske hensyn, er en vesentlig bedre løsning enn å bruke halve bagasjerommet på en sub. For alle praktiske hensyn: om det er Ford som har satt inn høyttalerne i din bil, er det overveiende sannsynlig at du har så god lyd som overhode mulig innenfor fornuftige kostnadsrammer. Om forsterkerne i bilens lydutstyr er en sånn nogenlunde match, jolly fine. Hvis ikke....vel...som nevnt...en bil er IKKE en konsertsal. Jeg har et greit, litt over standard lydanlegg i min bil, 6 høyttalere i et enkelt oppsett fra fabrikk, nei, det er ikke i nærheten av elydkvaliteten jeg får ut av et skarve 20.000 kroners anlegg i heimen, men for bilen? Mer enn mine stakkars flyplass-skadde ører noensinne klarer å ha glede av!

Antall visninger