1 | opprinnelige versjon |
Dette gjelder generelt, men med "belastning" mener man her langvarig belastning som har gjort motorblokka og ikke minst topplokket veldig, veldig varmt. Når du slår av motoren, stopper siirkulasjonen av kjølevannet, vips, så kan ting vri seg, spesielt topp-pakmningen er utsatt. Om du lar motoren gå si alt mellom et lite minutt og et par minutter, utgjør det en vesensforskjell. Ja, jeg har opplevd dette en gang, med slep på rundt 800 kilo og en ex-kone som var "ekspert" på å kjøre og blånekta å gire opp....hun kjørte noen mil på andre gir med turtall oppunder redline....fant plutselig ut at hun skulle stoppe og vrengte inn på en bensinstasjon på toppen av en bakke. Hun slo av tenninga, sprang ut av bilen i villsinne og tok med nøkkelen...da røyk topp-pakningen på en motor som vel er blant markedets mest robuste.
Ellers var enkelte dieselmotorer som var meget lett modifiserte versjoner av bensinmotorer sårbare her, typisk snakker vi om VW sin 1.6 D fra -70-tallet og tidlig 80-tall. Der sto det til og med advarsel med feite typer i instruksjonsboka...la motoren gå litt etter kjøring over lengre tid! Ja, dette gjelder til en viss grad fremdeles, men bedre varmehushold i nyere motorer kombinert med gjennomgående færre virkelig harde stigninger langs veiene har redusert problemet i så stor grad at vi knapt nok snakker om det nåtildags. Dessuten....hvor ofte kjører man egentlig langt med slep?
Ja, caravanister og mennesker som sporadisk henter ved eller kjører med biltralle må være klar over denne problemstillingen, men for en bil med normal nyttelast i norske "sommertemperaturer"? Neppe noe problem - spesielt ikke etter at automatgir har blitt mer og mer vanlig...man skal rett og slett gjøre veldig mye galt for å blåse topp-pakningen eller det som verre er i disse tider, det gjelder naturlig nok også for hybride drivlinjer. Teoretisk kan man se for seg at motoren får noe høyere temperatur på motorveier i det store utland der tempoet i trafikken er et helt annet enn her, men man skal ha rimelig høyt tempo for at oljetemperaturen skal stige nevneverdig. Vi snakker om 160+ over meget lang tid, og ja, om man kjører inn på en bensinstasjon langs motorveien etter noen timer i slike hastigheter, lar man motoren gå et minutt eller to, spesielt om det er 30 grader og sommer. Men ellers pleier man jo å komme ut på en "landstrasse" og kjøre i mer moderat tempo før man stopper, da kommer motoren raskt ned i normaltemperatur.
Ja, mange hybrider har en liten bensinzer med relativt høy trimmingsgrad, men Toyota har produsert hybride drivlinjer en stund og bruker i stor grad konservativt konstruerte bensinmotorer med relativt stort slagvolum og moderat trimmingsgrad. Man skal være forsiktig med å spå, men jeg tenker at motorhavari som følge av termisk overbelastning med en Toyota hybrid er meget, meget vanskelig å få til. Man har også tenkt på varmehusholdet "den andre veien", en Toyota hybrid oppnår relativt raskt normal driftstemperatur, samtidig som man altså har tilstrekkelig kjølekapasasitet under alle normale forhold og litt til. Jeg er rimelig sikker på at Toyota er en klar ener på dette med varmehushold og hybrid-teknologi, så her trenger du ikke ligge våken om natta.
Det som derimot er en "høydare" for både økt motorslitasje og sogar havarier, er hard kjøring på kald motor hhv det hyperintellgente ungdommer og de som aldri blir voksne, kaller "frisk" kjøring, også kjent som "aktiv" kjøring. Det betyr i praksis å piske turtall for å få "lyd" og sjonglere en manuell girkasse - eventuelt bruke automatkassa manuelt - og holde turtallet langt opp mot rødstreken hele tiden...legg gjerne til en overoptimistisk chip-tuning...det er en ventende katastrofe som kommer før eller siden, helst før! Derfor....om du har en fornuftig, nøktern kjørestil, kall det gjerne "gubbestil", ja da er du en klok mann: da lever både du og bilen lenge i landet! Og ja, du kan godt holde følge med trafikken likevel, det dreier seg om å kjøre på momentet og unngå å trekke unødig turtall, spesielt på kald moto, kjør mykt og defensivt, hold avstand. Det er min enkle oppskrift, jeg lærte denne kjørestilen når jeg kjørte lastebil for noenogførti år siden, den sitter i ennå. En kjøreteknikk som fungerer uansett drivlinje, uansett hva slags vei man kjører på!