Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei her er et utklipp fra tidligere spørsmål om dette: Ja grunn til å være skeptisk. Boxer motorene er påfallende mye utsatt for såkalte katastrofale motorhavari spesielt diesel motorene der veivaksel knekker av og motoren er bare egnet som båt fortøying etterpå. Veldig dyrt å bytte motor på disse og den du setter i kan jo i prinsippet ryke når som helst foruten at det er en helt ny motor da. Boxer konstruksjonen er veldig spesiell fordi man splitter blokken i 2 deler i senter av motoren og det er da styrken i dette området som er for svakt og fører til tretthetsbrudd. Spekulasjoner går også på om linjeboringen i cylindere er feil. Ellers er det på bensin motorer mange som opplever brente ventiler trolig fordi det danner seg mye olje avleiringer pga konstruksjonen med sine liggende sylindre og hvis dette tar fyr blir det som en sveise flamme som kan brenne istykker både ventiler og i verste fall stempel. Noen opplever også at register kjede hopper en tann og går som om man skramler med en bestikk skuff. Kjedet er uvanlig langt og med masse tannhjul på en Boxer motor noe som øker feilmarginen betraktelig. Som du ser er det grunn til å være skeptisk og sørg for all del at bilen har fulgt oljeskift til punkt og prikke, få gjerne utført kompressjons test og spør nøye om oljeforbruk, misstenker man noe så snu å gå derifra. 6-7 eiere på 10 år er et faresignal men må jo ikke være det kontakt gjerne tidligere eiere de kan gi info om bilen. Det skal ikke svartmales helt for Subaru er bra biler det med god kvalitet men ser ut til at stadig høyere effekt uttak av motorene påvirker levetiden, noen går uten problemer mens andre havarerer.

Mvh Kviasen

Hei her er et utklipp fra tidligere spørsmål om dette: Tok med hele teksten men det er første del som mest gjelder diesel motorene. Ja grunn til å være skeptisk. Boxer motorene er påfallende mye utsatt for såkalte katastrofale motorhavari spesielt diesel motorene der veivaksel knekker av og motoren er bare egnet som båt fortøying etterpå. Veldig dyrt å bytte motor på disse og den du setter i kan jo i prinsippet ryke når som helst foruten at det er en helt ny motor da. Boxer konstruksjonen er veldig spesiell fordi man splitter blokken i 2 deler i senter av motoren og det er da styrken i dette området som er for svakt og fører til tretthetsbrudd. Spekulasjoner går også på om linjeboringen i cylindere er feil. Ellers er det på bensin motorer mange som opplever brente ventiler trolig fordi det danner seg mye olje avleiringer pga konstruksjonen med sine liggende sylindre og hvis dette tar fyr blir det som en sveise flamme som kan brenne istykker både ventiler og i verste fall stempel. Noen opplever også at register kjede hopper en tann og går som om man skramler med en bestikk skuff. Kjedet er uvanlig langt og med masse tannhjul på en Boxer motor noe som øker feilmarginen betraktelig. Som du ser er det grunn til å være skeptisk og sørg for all del at bilen har fulgt oljeskift til punkt og prikke, få gjerne utført kompressjons test og spør nøye om oljeforbruk, misstenker man noe så snu å gå derifra. 6-7 eiere på 10 år er et faresignal men må jo ikke være det kontakt gjerne tidligere eiere de kan gi info om bilen. Det skal ikke svartmales helt for Subaru er bra biler det med god kvalitet men ser ut til at stadig høyere effekt uttak av motorene påvirker levetiden, noen går uten problemer mens andre havarerer.

Mvh Kviasen

Antall visninger