Revisjonshistorikk [tilbake]

Dur kan være et lager, det være seg et hjullager eller annetsteds i drivlinjen. Nei, det trenger ikke være markant slark for at et lager skal dure, men jeg stiller meg noe undrende til at du har opplevd å måtte skifte lagre på en bil som ikke engang er innkjørt. Kan din bil f.ex ha fått hjullagre fra en dårlig serie...? Dersom begge forhjulslagrene bar preg av (uvanlig) slitasje, ville jeg tenkt tanken på å sjekke bakhjulslagrene først her...når du sjekket mhp slark...sjekket du også hvordan hjulene roterte? Du kan bokstavelig talt føle det om lagrene er i "duremodus". Bruk gjerne en form for stetoskop i tillegg....fortrinnsvis bør du ha tilgang til en smøregrav sånn at du kommer under bilen når den er jekket opp her.

Duren kan også komme fra drivlinjen forøvrig, 2012 Octavia har såvidt jeg husker, Haldex 4. Du har normalt sett ikke trekkkraft til bakaklsingen, men det er mange roterende deler. Noe forenklet sagt, det er alltid lyd fra roterende deler i en drivlinje. Dette kan endre seg over tid, om det blir markant, altså sånn at du legger merke til det, er det som i ditt tilfelle, noe du bør undersøke. Jeg har selv en noe nyere Golf med Haldex 5, der har det alltid vært lyd fra firehjulstrekket, men altså ikke sjenerende - jeg opplever det helst som sjarmerende. Den første Golfen jeg hadde derimot, den første Golf 7 med firehjulstrekk som ble levert i Norge, hadde det vi kan kalle markant lyd, på grensen til at jeg begynte å tro at drevene i kardangen var feilmontert....en mellomting av during og hyling. Ikke voldsomt sjenerende, men markant - man merker det og klør seg i hodet. Etter en softwareoppdatering på et tidlig stadium ble lyden vesentlig redusert, nesten borte, jolly fine!

Om du ikke lokaliserer et problem med bakhjulslagrene på den enkle måten, ville jeg satt av tid til å ta en tur innom et Skoda-verksted. Ikke nødvendigvis for feilsøk, men for en hyggelig prat med verksmesteren, lang erfaring er et nøkkelord her, få ham gjerne med på en prøvetur. Ellers legger jeg til grunn at haldex-olja er skiftet og fyllt opp til korrekt nivå ved 60.000 km, mener det er samme intervall for haldex 4 som haldex 5....for lite olje er f.ex noe som kan gi markant ulyd.

Antall visninger