Revisjonshistorikk [tilbake]

Mange momenter her...det enkle svaret er at en relativt rimelig bil gir deg uslåelig økonomi på alle målbare måter. Det forutsetter imdidertid at man finner en bil som ikke er totalt knekjørt, det kan være krevende, og man skal vite hva man gjør. Litt lotto blir det uansett, men eldre Octavia, Golf, Corolla og et par til som er passa godt på kan være gode kjøp her.

Ikke for gammel bør uansett være et stikkord. Lang kjørelengde er normalt sett ikke problematisk, men mange år på veien = økt risiko for både kritisk rust og mekaniske problemer. Velg en bil som ikke er blant de mest etterspurte...da får du mer for pengene. Dog...hvorfor ikke litt nyere?

Med mine preferanser der sikkerhet, pålitelighet, komfort og totaløkonomi stpår på toppen av lista, ville Skoda Octavia av den generasjonen som kom rundt 2013 vært en klar vinner her. Gjerne en sedan, "ingen" vil jo ha sedan i Norge...selv om det er gullgjeve biler! Jeg ville ikke vært redd for å lagt litt mer i en slik bil. Om du sørger for å undderstellsbehandling bilen jevnlig, kan du enten kjøre den ut og beholde den i både 10 og 15 år fremover, årskostnaden blir latterlig lav, eller du kan selge den som X år og få en grei pris for den. Det eneste du skal passe deg for er de små benzinerne, altså 1.2 hhv 1.4 TSI fra si før 2013...de har en potensiell svakhet i kamkjedestrammeren. Ellers er benziner, liten eller stor, eller ditto TDI en smakssak, men vær ops på at euro6 motorene er en klar fordel når vi snakker TDI. Små benzinere eller 1.6 TDI krever DSG-kasse, for det som kjører litt er det uansett en klar fordel med automat. Mange Octavia har også adaptiv cruisekontroll, da blir det en glede og fryd å kjøre hver eneste dag. Jeg ville nok gått for 2.0 TDI, men smaken er som baken...også 2.0 benziner er en god motor.

Og ja, bare så det er sagt, det finnes mange andre greie biler der ute, jeg bruker Skoda som eksempel fordi jeg har kjørt mange, mange kilometer med de gode fetterne fra VW.

Om du har stabil økonomi, fast jobb osv....lån pengene hos din faste bankforbindelse....betal ned lånet over 3-5 år så blir dette plutselig ikke avskrekkende dyrt. Men, IKKE slarve med "forarbeidet": grundig sjekk av bilens historikk, forlang en normalt grundig tilstandsrapport utført av en objektiv tredjepart, sjekk bilen normalt godt selv og foreta en prøvekjøring på si typisk en time. Motor har gode sjekklister på sine hjemmesider for begge deler, og er du ikke trygg, få med deg en god venn som kan mer enn deg.

Ny bil kan være et alternativ, men da snakker vi plutselig mye, mye større lån og derav følgende høyere løpende kostnader. Veridtapet de første 3-4 årene er også formidabelt, jeg tenker at med de kriteriene som synes å være viktige for deg, vil ny bil betinge at du tar sikte på å beholde bilen over lang tid. Det er så enkelt som at jo lenger du beholder bilen, jo lavere blir verditapet pr år. Ja, ny bil er kjekt det, jeg gikk for ny bil sjæl etter et langt lvi med en håndfull biler i den rimelige enden av skalaen. Dvs, mine 5 første biler var av den rimelige sorten, så hadde jeg en 140.000 kroners bil, kun to år men taxikkjørt. No problemas whatsoever noensinne, men, jeg prioriterer løpende understellsbehandling, vedlikehold og service mer enn de fleste....dels gjorde jeg mye sjæl i de tider, dels følger jeg med. Bank i bordet, jeg har ikke opplevd driftstans langs veien på over 40 år med ufattelig mange kilometer. The bottom line er at dersom du passer på bilen, så passer den på deg, uansett om det er en noe eldre bil, en nyere bil eller flunka ny bil.

Leasing for ditt kjøremønster er dødfødt, den eneste dette lønner seg for, er de som administerer leasingkontrakten. Både direkte kostnader og denne festlige saken med "påkost" eller hva man nå kaller det....når du leverer bilen....utgjør så store summer at man rygger baklengs når man regner på hva det egentlig koster pr år....pr kilometer....i det hele tatt....på alle tenkelige vis. LEasing er for mennesker som ikke har mulighet til å finansiere bilkjøpet på en god måte ellers, og ikke har økonomisk bærekraft til å ta den risikoen som er knyttet til restverdien av bilen x år frem i tid.

Det kundene ikke tenker over, er at leasingselskapene ikke driver veldedighet: man inkluderer kostnaden for denne riiskoen i leasingavtalen, med et fett tillegg....man driver jo med dette for å tjene penger....og pengene kommer fra kundene! De sitter der som et mellomledd mellom deg og banken, og lever av det! Noe forenklet sett: når du finansierer bilkjøpet selv, enten med sparing eller en kombinasjon av sparing og banklån, ja da slipper du å betale for dette mellomleddet. Mer komplisert er det ikke, og selv om si en femtitusenlapp ekstra for tre år ikke høres så mye ut, det blir penger av det om man har noen hundre kunder :-)