Revisjonshistorikk [tilbake]

Snodig....Gjenstridige er normalt sett et selskap der takstmennene er så lynraske med å kondemnere biler at du knapt nok rekker hjem før brevet med setningene "det lønner seg ikke å repare re bilen din....." ettertfulgt av ordet "kondemnert" og et skambud for bilen din. Med små bokstaver i bunnen av siden står det "endelig oppgjør". Da blir din leiebildekning også redusert, fra typisk 30 dager til to-tre dager....og du vet like godt som meg hva "endelig oppgjør" innebærer.

Hvor du henter bilens markedsverdi fra, sier du ikke noe om, ei heller hvor langt bilen er kjørt, men slik jeg kjenner Gjenstridige, ville "tilbudet" ligget under 200.000 for denne bilen....basert på det som gir lavest pris av "Rødboka" og/eller et selektivt utvalg på de to-tre bilene med lavest pris på finn. Ja, jeg er klar over at det eksplisitt står at erstatningen skal utmåles ut fra prisen for "mest mulig tilsvarende bil" hos forhandler....med trykk på "forhandler", men det er FØR en skade....ETTER en skade er det lavest mulig erstatning og skambud som gjelder.

I ditt tilfelle vil nok prisen Gjenstridige faktisk betaler for reparasjonen ligge godt under 211.000, man er storkunde må vite...men likevel...nøkkelen for kondemnasjon ligger vanligvis ved max 60 % skade. Enten har det skjedd en glipp, eller så har takstmannen tatt en brus for mye....dette selskapet gir ikke noe som helst ved dørene. Ellers ville neppe salget av den kondemenerte bilen innbrakt så mye som 100.000, tipper vi snakker om maks 50.000, med skader i det økonomiske omfanget du nevner vil ikke en oppkjøper - altså den enge krets som får anledning til å kjøpe kondemnerte biler - betale stort for vraket...som forsikringsbransjen...de som gjenoppbygger biler...gjør det kjapt og billigst mulig, for å tjene mest mulig pr bil. Din bil vil med stor sannsynlighet kreve for mye arbeid. Det er heller ikke en spesielt dyr bil Ja, du har helt rett i at det ville vært gunstigere for selskapet å kondemnere bilen, men salderingsposten ville vært deg: du ville fått en vesentlig lavere erstatning enn du synes å forvente, og du ville i stor grad måttet dekke leiebil til du får en annen bil av egen lomme.

Om du taper på å få bilen repararert? Om vi ser på selve reparasjonen, skal den utføres etter fabrikens spesifikasjoner, og du får garanti på jobben, en så omfattende jobb som her kommer inn under kriteriet "tenkt-å-vare-mer-enn-5-år". Du får nok kun 2 års garanti, men reklamasjonsretten vil strekke seg 5 år frem i tid. Sånn sett er du rimelig trygg. Men ja, du skal gni deg inn med olje og snakke godt for deg om du skal få en eventuell kjøper til å akseptere at bilen er "bedre enn ny" etter en så omfattende reparasjon. Sørg for å få relevant dokumentasjon og argumenter med at jobben er utført sånn og sånn....da får du muligens en grei pris. Dog...store skader er og blir et moment som trekker ned verdien på en bil. Sånn er det bare, spesielt når bilen er relativt ny. Samtidig tenker jeg at du neppe ville kommet bedre ut av det økonomisk sett med en erstatning stor kroner 200.000 - kvalifisert gjetning - og redusert leiebildekning. Om du kan protestere heftig?

For all del, men vær klar over at Gjenstridige har en tekst med liten skrift bak døra på kontoret: om kunden protesterer, skal saken overføres til avdelingen for "kompliserte oppgjør". Der har man en hel gullrekke med "tiltak" for å trøtte ut kunden, for det første gjør saksbehandlerne seg total utilgjgengelige. For det andre svarer man konsekvent ikke på noen som helst henvendelser. I ditt sted kan du få et kvalifisert råd fra NAF, men det er som nevnt over, ikke gitt hva som er det beste alternativet for deg her. Det som fyller meg med undring, er at Gjenstridige faktisk har begynt å reparere biler, normalen er at man kondemnerer biler for langt mindre skadeomfang enn dette.

Antall visninger