Revisjonshistorikk [tilbake]

Helt korrekt, denne vifta er en del av leamikken som roterer...og som det så treffende beskrives, denen tar med seg alt som finnes av godstoff gjennom generatoren....noe blir liggende igjen! Som Kamerat K sier, dette problemet er noe flere fabrikanter har vært mer eller mindre oppmerksom på opp gjennom åra, bla plasseringen av generatoren, men også utformingen, har betydning her. På mine kjære SSSR-biler var både generator og startmotor solid dimensjonert, dette var jo før det blie moderne å spare på vekta og konstruere alt så pinglete som mulig. En svær metallklump har imidlertid den bieffekten at det også gir mer stabile termiske forhold. Dette med plass i motorrommet er også en faktor her: opp gjennom tidene har det blitt trangere og trangere i motorrommet, da må det nødvendigvis bli en uendelig rekke kompromosser, i korthet: plutselig sitter generatoren og andre komponenter veldig mye mer utsatt til på alle vis.

Jeg har likevel i bakhodet et bilde av motorrommet på Ford Focus....dette er neppe "verstingen" i så måte, den enkle måten å si det på er nok at det er flere faktorer med i bildet, og at vår ikke så gode venn MacMurphy til slutt har slått til...sånt skjer i de beste familier, også hos Ford! Bit i det sure eplet og skift med et noe anstrengt smil, det er verre ting enn en generator som kan gå i støkker!

Helt korrekt, denne vifta er en del av leamikken som roterer...og som det så treffende beskrives, denen tar med seg alt som finnes av godstoff gjennom generatoren....noe blir liggende igjen! Som Kamerat K sier, dette problemet er noe flere fabrikanter har vært mer eller mindre oppmerksom på opp gjennom åra, bla plasseringen av generatoren, men også utformingen, har betydning her. På mine kjære SSSR-biler var både generator og startmotor solid dimensjonert, dette var jo før det blie moderne å spare på vekta og konstruere alt så pinglete som mulig. En svær metallklump har imidlertid den bieffekten at det også gir mer stabile termiske forhold. Dette med plass i motorrommet er også en faktor her: opp gjennom tidene har det blitt trangere og trangere i motorrommet, da må det nødvendigvis bli en uendelig rekke kompromosser, i korthet: plutselig sitter er generatoren og andre komponenter veldig mye mer utsatt til på alle vis. Sånn er det bare, enkelte ting var faktisk så meget bedre før.

Jeg har likevel i bakhodet et bilde av motorrommet på Ford Focus....dette er neppe "verstingen" i så måte, den enkle måten å si det på er nok at det er flere faktorer med i bildet, og at vår ikke så gode venn MacMurphy til slutt har slått til...sånt skjer i de beste familier, også hos Ford! Bit i det sure eplet og skift med et noe anstrengt smil, det er verre ting enn en generator som kan gå i støkker!