Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg er noe usk\ikker på hva som er spørsmålet her, men jeg toljer deg dithet at selgeren synes å være av den sorten som gnir seg inn med motorolje og molybdenfett hver morgen for å være riktig sleip dagen lang. Det aner meg også at du har vært utsatt for en forhandler som utarbeider noe de kaller "tilstandsrapport" selv, av den sorten som sier alt og ingenting. Dette skjer dessverre fra tid til annen i de beste familier, også hos merkeforhandlere av edlere sort enn Renault. Bortsett fra å gjenta første hovedregel: stol aldri på en bruktbilselger, vil jeg nok en gang gjenta at sjekk av historikk, tilstandsrapport fra en objektiv tredjepart og ikke minst....grundig sjekk av bilen og prøvekjøring....er obligatorisk....FØR man i det hele tatt nevner ordet "kjøp". ER du ikke spesielt bilknydig selv, ligger det enkle sjekklister på Motors hjemmesider...ellers er det en god ting å ta med seg en bilkyndig venn. Og nei, du kjøper IKKE bil før du har sovet på kjøpet en natt eller to, og er det det minste skudder-mudder: gå videre til neste bilsjapp, verre er det ikke.

Poenget med å bruke tid på en såvidt betydelig investering, er at det er vesentlig enklere å få utbedret eventuelle feil og mangler FØR kjøpekontrakten er signert. Med fare for å terge på meg den norske bilbransjen: det er ikke uvanlig at forhandlere, som du forsåvidt sier, tar inn biler med "utbedringspotensiale".....gjett om man sørger for å beregne seg et klekkelig fratrekk for de manglene man kan finne og litt til ved innbyttetaksten.....for så å selge bilen videre uten å utbedre noe som helst....win-win for forhandleren....tusenlapper tapt for kunden....her deg! Den holdningen du har møtt i ettertid, indikerer at man driver butikk på den måten, og satser på at kundene ikke gidder å ta små "fillesaker" som en lakkeringsjobb til 20.000 spenn og en rute videre.

Denne måten å drive butikk på underbygges av at bilen fremstår som overprisa i forhold til alder, kjørelengde og faktisk tilstand...kfr at en ny Zoe tross alt ikke er verdens dyreste bil! Når man forlanger en slik pris, SKAL bilen være i allminnelig god stand. Jeg ville dels søkt råd hos NAF, medlemskap uten veihjelp er en god investering, er du ikke medlem, er man generelt villige til å gi deg et råd uansett.....spør på en positiv måte og du får svar. Sett deg gjerne inn i de forbrukerrettighetene som gjelder ditt kjøp også, de finner du HER: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Jeg er noe usk\ikker usikker på hva som er spørsmålet her, men jeg toljer tolker deg dithet dithen at selgeren synes å være av den sorten som gnir seg inn med motorolje og molybdenfett hver morgen for å være riktig sleip dagen lang. Det aner meg også at du har vært utsatt for en forhandler som utarbeider noe de kaller "tilstandsrapport" selv, av den sorten som sier alt og ingenting. Dette skjer dessverre fra tid til annen i de beste familier, også hos merkeforhandlere av edlere sort enn Renault. Bortsett fra å gjenta første hovedregel: stol aldri på en bruktbilselger, vil jeg nok en gang gjenta at sjekk av historikk, tilstandsrapport fra en objektiv tredjepart og ikke minst....grundig sjekk av bilen og prøvekjøring....er obligatorisk....FØR man i det hele tatt nevner ordet "kjøp". ER du ikke spesielt bilknydig selv, ligger det enkle sjekklister på Motors hjemmesider...ellers er det en god ting å ta med seg en bilkyndig venn. Og nei, du kjøper IKKE bil før du har sovet på kjøpet en natt eller to, og er det det minste skudder-mudder: gå videre til neste bilsjapp, verre er det ikke.

Poenget med å bruke tid på en såvidt betydelig investering, er at det er vesentlig enklere å få utbedret eventuelle feil og mangler FØR kjøpekontrakten er signert. Med fare for å terge på meg den norske bilbransjen: det er ikke uvanlig at forhandlere, som du forsåvidt sier, tar inn biler med "utbedringspotensiale".....gjett om man sørger for å beregne seg et klekkelig fratrekk for de manglene man kan finne og litt til ved innbyttetaksten.....for så å selge bilen videre uten å utbedre noe som helst....win-win for forhandleren....tusenlapper tapt for kunden....her deg! Den holdningen du har møtt i ettertid, indikerer at man driver butikk på den måten, og satser på at kundene ikke gidder å ta små "fillesaker" som en lakkeringsjobb til 20.000 spenn og en rute videre.

Denne måten å drive butikk på underbygges av at bilen fremstår som overprisa i forhold til alder, kjørelengde og faktisk tilstand...kfr at en ny Zoe tross alt ikke er verdens dyreste bil! Når man forlanger en slik pris, SKAL bilen være i allminnelig god stand. Jeg ville dels søkt råd hos NAF, medlemskap uten veihjelp er en god investering, er du ikke medlem, er man generelt villige til å gi deg et råd uansett.....spør på en positiv måte og du får svar. Sett deg gjerne inn i de forbrukerrettighetene som gjelder ditt kjøp også, de finner du HER: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/