Revisjonshistorikk [tilbake]

Ingen fasit her. en dynamo, eller mer korekt, en generator, består i grove trekk av to ting: mekanikk og elektronikk. Det som kan gå i støkker av mekanikk, er først og fremst lagringene. Et dårlig lager, eller et lager som er montert feil under produksjonen, kan ryke i løpet av kun kort tid. Et godt lager, hadde nær sagt SKF, kan holde bilenes levetid og litt til. Mhp elektronikk-biten, er det enkle komponenter, som regel er det en diodebru, og ofte en form for regulator som er "bygget inn" som en del av dynamoen. Dioder kan ryke, i den forstand at de ikke lenger fungerer - omtrent som en lyspære. Ja, det er flere av dem i det vi kaller en "diodebro", men der vi på eldre biler kunne bytte en og en, er det i dag ofte sånn at alle diodene er kapslet inn.....man må bytte hele "klumpen"....ofte er det så fomlete at du blir henvist til å kjøpe ny dynamo, eventuelt en overhalt byttedynamo. Det samme gjelder om regulatoren går til Jesus, det er IKKE sånn at du slipper unna med å bytte smådeler lenger!

Hvor lenge diodebroa og / eller regulatoren holder? Som med et lager...noen ganger holder disse tingene bilens levetid og litt til, andre ganger kun kort tid. Et nøkkelord her er dimensjonering, enkelte fabrikanter leverer bilene med Mikke Mus dynamoer....altså dynamoer som ikke er dimensjonert for f.ex nordiske vinterforhold der vi bruker mer strøm og således belaster dynamoene mer. Det er altså sånn at det er tre forholdsvis enkle ting som normalt sett er det som har potensiale for å ta rotta på en dynamo...og det er IKKE lenger sånn at verkstedet reparerer en dynamo på arbeidsbenken på bakrommet. Ja, det er selvfølgelig et par ting til som kan gå i støkker, men gjennomgående er det disse tre som utgjør "gullrekka". The Bottom Line er at en dynamo kan holde lenger enn bilen, og den kan ryke på noen få tusen kilometer. Jeg har opplevd en dynamo med ødelagte lagre etter 30.000 km, jeg har opplevd et par "mellomting" som har sagt takk for seg etter rundt 3-400.000 km, og jeg har opplevd dynamoer som har fungert som en drøm sånn omtrent dobbelt så langt - rett nok gikk den fra den ene til den andre bilen - hadde samme sort bil tre ganger på rappen. Som sagt: det er ingen fasit. Men det var morsomt å se trynet på en verksmester hos Volkswagen når jeg bemerket at en Lada-generator holdt nettopp 700.000, mens generatoren på min gamle mors Jetta holdt knapt nok rundt 200.000 km :-) Først røyk den originale generatoren...dimensjonert for Europa tydeligvis...dernest røyk regulatoren på den "norske" byttedelen etter kun 120.000 km....og den kunne selvfølgelig IKKE byttes ut separat!

Du skriver ikke noe om hvor langt Focusen din er kjørt, men vær klar over at også år og eldre kan ha betydning her...ikke alle komponenter på en bil som er like godt værtettet. Det kan også være sånn at generatoren er underdimensjonert, spesielt om det er en bruktimportert bil. En generator som må gi maks effekt over lengre tid....slik en "europeisk" generator ofte gjør under nordiske forhold...lever et hardt liv. Endelig finnes det regulatorer som har for lav spenningsterskel, det kan også medføre at generatoren sier takk for seg for tidlig. Legio muligheter. Uavhengig av dette, en byttedel trenger ikke koste allverden, det er en av de gode tingene med Ford: man har hatt et godt system med rimelige byttedeler siden tidenes litt ut på dagen. Men undersøk gjerne også prisen hos et bilelektrisk firma, det hender at enkelte varianter over temaet "byttedeler" er overprisa hos merkeforhandlerne....spesielt med litt eldre og mer sjeldne biler.

Du skriver heller ikke noe om det er et bruktgarantispørsmål med i bildet. Om garantien er gått ut på tid, det være seg en bruktgaranti eller en garanti på selve delen, det koster ikke noe å spørre, det er ikke umulig at du møter velvilje. Lykke til!

Antall visninger