Revisjonshistorikk [tilbake]

Ikke noe hocus-pocus med eet picoscop, det er som Kamerat K sier et instrument som kan måle forskjellige elektriske størrelser. Skjønt, "instrument" er litt diffust her, det dreier seg i dag ofte om en boks som omdanner analoge verdier fra forskjellige målepunkter til et dataformat som man i neste omgang dytter inn i en PC via et passende grensesnitt. Forsåvidt ikke noe nytt, tidligere brukte man analoge instrumenter som til forveksling minnet om et konvensjonelt oscilloscop på samme vis. Men i vår tid er det mer naturlig å bruke det vi kan kalle en "duppeditt" av den sorten jeg nevner over, og la et pc-program tygge informasjonen og presenterer en drøss forskjellige kurver på en skjerm....voila....så har man et bilde av motorens ve og vel foran seg.

A complete different matter er hvordan man avleser og bruker dette til noe fornuftig, jeg tenker jo at en mekaniker med kompetanse på flere områder, er en bedre løsning enn en jævla nerd som ikke kan annet enn å knotte på en pc. Det er så enkelt som at så lenge mekanikk og ikke minst høl.....her innsprøyingsdyser....er en del av gullrekka...er en mekaniker som kan sitt egentlige fag, virkelig gull verdt. Men for all del, et diagnoseverktøy brukt på riktig måte gir som regel en god pekepinn om hva som er galt. Og ja...sånne duppeditter kan man kjøpe i søkk og kav på Ebay, men det følger IKKE med en pille med "mekanikerkunnskap" i esken :-) Det må man tilegne seg sjæl gjennom mange år.....som sagt...en dyktig mekaniker kan ikke verdsettes høyt nok!

Antall visninger