Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg har på mange vis hatt et lignende bilhold opp gjennom åra, altså mye pendling og langkjøring, en del yrkeskjøring og en håndfull biler. Når bilen er alfa og omega for å komme til og fra jobb og du kjører 70' i året på det verste, får dette med driftsikkerhet en annen dimensjon :-) Når sant skal sies, de første 20 åra eller deromkring var jeg nokså blakk, da ble jeg en dyktig garasjemekaniker. Men det spiser jo litt tid å gjøre ting sjæl, etterhvert ble det mer lønnsomt å betale andre for å gjøre jobben. Men som jeg alltid sier, en bil består egentlig av en haug løse deler som er enkle å skifte ut. Det som tar rotta på en bil, er rust. Ja, man møter av og til smartinger som sier at de "tar rusta", men det er tull, om rusta først får lov til å utvikle seg, er det rusta som tar bilen din. Derfor har jeg i alle år prioritert understellsbehandling av bilene mine. Bank i bordet, gjennom mer enn 40 år har jeg kjørt bilene mine rundt 4-500' før de har gått videre til neste eier eller blitt vraka, alt ettersom, uten noensinne å ha opplevd fatal mekanisk svikt.

For å ha grei logistikk har jeg i det vesentligste holdt med til to fabrikanter, russiske VAZ pg VW. Et viktig kriterium har vært driftsikkerhet og god tilgang på rimelige deler og verkstedstjenester over hele Europa, når jeg gikk over til VW diesel var norske drivstoffpriser gått til himmels for lengst, dessuten begynte Laddisene å bli noe akterutseilt mhp sikkerhet....jeg kjørte tre av de gamle firkanta på rappen....de ble produsert over samme lest i 40 år...fra 1974. Jeg solgte min siste Laddis rundt -93. Da gjorde jeg noe lurt, Volkeboksene er like greie å eie om man passer på dette med oljeskift og registerreim, og selv om sikkerhetsnivået ikke er helt som hos Volvo, VAG er godt over gjennomsnittet når det gjelder både passiv og aktiv sikkerhet.

Skoda er VW, men i en bedre utgave. Jeg tenker på at finish og kvalitet på bilene ligger et hakk over tilsvarende VW, mens prisen ligger noe under. Spesielt dette med ekstrautstyr er gunstigere priset hos Skoda, det eneste drawbacket er at modellspekteret ligger noe etter VW. F.ex kom MBQ-plattformen rundt et år senere i Octavia vs Golf. Til tider har også leveringstiden vært opp mot et år på bestilte biler - omtrent som for japs. Det er nok den viktigste årsaken til at jeg fortsatt kjører VW....jeg har flere ganger vurdert Skoda, jeg har til og med vært på en av fabrikkene for å se hvordan en Skoda blir til! Helt fantastisk opplevelse, det var Ordnung muss sein over hele fjæla og like rent som i min egen garasje! Ja...jeg er blant de gærne som har flislagt gulv i garasjen :-)

Uavhengig av hva du velger, som nevnt er det egentlig ikke store forskjellen på driftsikkerheten mellom VAG og Toyota i dag, gitt at du tar vare på bilen. Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe Toyota, men når jeg gikk fra gode, brukte biler til ny bil, satte jeg opp en liste over egenskaper som betydde noe for meg. Der sto sikkerhet, driftsikkerhet, tilgang på deler osv på toppen, dernest komfort og bruksegenskaper vs mitt kjøremønster. Jeg er også av den oppfatning at både importør og den lokale merkeforhandleren skal være gode samarbeidspartnere. Kortversjonen er at jeg satte opp en liste over aktuelle kandidater og begynte en lang runde med prøvekjøring etc.. Øverst på lista sto faktisk Audi A4, det være seg stasjonsvogn eller allroad-utgaven. Men etter en heller traumatisk opplevelse hos Audi-forhandleren, strøyk jeg Audi permanent fra lista. Sånn gikk det suksessivt fra bil til bil, når jeg prøvde Passat var jeg "hjemme" igjen etter mange år med Passat B5. Bestilling på en Passat CC "med alt" ble forberedt, så kom jeg til å prøve Golf 7 som den første privatkunden i Norge....derved var det gjort. Golf 7 har, som siste generasjon Octavia, "bedre alt", og er i tillegg passe stor. Dengang var jeg ennå i jobb og hadde behov for både 4WD og diesel. Nå kjører jeg en litt nyere Golf, fremdeles "med alt", min første Golf ble kondemnert underveis, og i heimen har vi også en like ny New Beetle som hobbybil og konebil. En god bil skal vare lenge, regner med at de nye bilene våre holder i minst 20 år :-) Deretter går jeg over til tog!

Bare så det er sagt, min erfaring med Toyota er knyttet opp til rundt 40 år med Toyota av og på som tjenestebil...pluss diverse andre merker under veis. Toyota er greie biler og holdningen til service og garanti i forhandlernettet er helt fantastisk. Men, det er et stort men: man vet å ta seg betalt. Når arbeidsgiver betaler, jolly fine, men Toyota har vært for dyrt for meg....bortsett fra dette med setene og alt det derre....VW passer bedre for meg. Men smaken er som baken, og skal man være fornøyd i mange år fremover, bør man ta bryet med å vurdere alle aktuelle kandidater og prøvekjøre de man sitter igjen med etter skrivebordsjobben.

Om du pendler si typisk 15-20.000 i året, vil automatgir og adaptiv cruisekontroll være helt essensielt. De siste åra har "køassistent" vært en del av funksjonaliteten, tilsammen gir dette det en helt annen og bedre bilhverdag...det fjerner bokstavelig talt en hel del stress. Tilsvarende er lysautomatikk (adaptive lys heter det vel hos VAG), filassistent og blindsonevarsler greit å ha, det dreier seg om å legge vekt på utstyr som ivaretar en del rutinefunskjoner, det reduserer stresset når du kjører...sånt liker vi! Ikke fordi man skal redusere oppmerksomheten, men fordi man derved SLIPPER Å BLI SÅ STRESSA at man blir uoppmerksom! Det må bare prøves! Jeg kjører ikke lenger x mil til og fra jobb, men jeg kjører sporadisk i den russiske føderasjon, med et helt annet tempo i trafikken og opptil 8 felt i samme retning i en unevnelig stor by er det veldig, veldig behagelig med aktivt sikkerhetstyr som passer litt på i tillegg til meg sjæl :-) Ja, Toyota har også slikt utstyr, men spesielt adaptiv cruisekontroll har hatt svakheter tidligere hos Toyota......slike ting skal man være litt ops på...litt leit om cruisekontrollen tar en "Tesla" og rævkjører bilen foran!

En annen ting jeg er opptatt av, er merkeverkstedet. Ikke fordi jeg bruker det så mye, men det sladrer om forhandlerens holdninger....for meg skal et verksted være preget av de samme forholdene jeg nevner fra Skoda-fabrikken over: orden og godt renhold, god HMS, fornøyde mennesker. I det hele tatt: vi sjekker jo normalt sett ganske mye før vi kjøper f.ex en mobiltelefon, for meg er det naturlig å gjøre like mye og litt til når jeg handler bil :-) Det er liksom litt av gleden, og om man skulle sette ny norsk rekord i prøvekjøring kommer man kanskje i VG! Poenget er å unngå "bomkjøp", jevnfør artikkelen her på Broom for ikke så lenge siden om han derre som var misfornøyd med den nye bilen sin etter kun kort tid....det er RÅDYRT å bytte etter et halvt år!