1 | opprinnelige versjon |
Ja, Skoda kan meget vel vise seg å være et godt alternativ. I det hele tatt: det å se litt rundt og plukke ut aktuelle kandidater, som man i neste omgang prøvekjører, er fornuftig. RAV4 er som du sier, noe dyrere, og for all del, det er en bil som har sine kvaliteter. Men den har ikke et spesielt godt firehjulstrekk, og kjøreegenskapene er ikke i toppklasse. Det er også en bil som kan oppleves som noe trang inni, selv om den er stor utenpå. På pluss-siden er en pålitelig drivlinje...skulle bare mangle...man bruker et konservativt design med en stor bensinmotor med moderat trimmingsgrad. De fremste ankepunktene er at den kan oppleves som noe trang inni, selv om den er stor utenpå, dessuten er det dette med CVT-kassa: det er noe man enten elsker...eller hater. Ja, det er en populær bil blant noen, men det er dine preferanser, dine behov som avgjør. Som sagt, grundig prøvekjøring er en god kur mot dyrekjøpt erfaring gjennom feilkjøp!
Bare så det er sagt: jeg ville ikke vært redd for å kjøpe Toyota. Men smaken er som baken, dessuten er baken min litt for stor til de små setene som har en tendens til å finne veien inn i Toyotas norske modellutvalg :-) Det Toyota får terninkast 6 for, er suveren service og markedets beste holdning til begrepet "garanti". Ingen over, ingen ved siden! Når det er sagt: så lenge man benytter et autorisert verksted og er påpasselig med at servicene blir utført iht fabrikantens krav....gjelder garantien uansett. Det er et valg man gjør.
For min del kjører jeg VW....jeg tar IKKE service ved merkeverksted og jeg gir blaffen i "longlifte" programmet med service når bilen "sier fra"....i praksis etter 30-40.000 km.....MIN BIL får service og oljeskift hver 15.000 km....maks 20.000 km. Min faste verkstedsforbindelse gjennom mange år vet hva jeg forventer og sørger for at ting blir gjort et par hakk oftere enn "longlifte-programmet" tilsier. Ja, med service dobbelt så ofte koster det vel nesten like mye som service ved "merkeverksted", men jeg liker å ta vare på bilen min...da lever den lenge i landet...jeg kjører mine biler lenge. Da betyr det heller ingen verdens ting for "verditapet" om jeg utfører mine servicer ved merkeverksted eller annetsteds. Om du bytter bil ofte...ha dette med "verditap" i bakhodet.
Jeg bytter bil sjelden, derfor er det første jeg gjør når jeg overtar en bil, å kjøre den direkte til understellsbehandling, med jevnlig oppfølging. Det lønner seg...om du er blant dem som IKKE bytter bil annethvert år! Toyotas understellsbehandlign er like god eller like dårlig som hos VAG, så det samme gjelder der! ET NB: velg en understellsbehandler som KAN sine ting....koster litt mer, men betyr mye i lengda! Bla dette med å demontere alle deksler under bilen FØR man sprøyter ivei osv er kritisk her....de rimeligste leverandørene sprøyter bare noe gugge på uten å demontere deksler og rengjøre. Igjen, bytter du bil ofte, kan du gi beng, da er det neste eier som får dette problemet. Og nei....bytter du bil etter to år...får du IKKE igjen det du eventuelt legger i det være seg dyr lakkbeskyttelse eller understellsbehandling. Bytter du etter si 4 år, er det a complete different matter....etter 4 år er det ofte markant forskjell på både lakk og understell her!
Men, tilbake til Skoda...prøvekjør gjerne flere varianter over temaet Skoda....om du velger en Octavia med forhøyet bakkeklaring får du ja takk, begge deler: både grei fremkommelighet og firehjulstrekk om du måtte ønske, samtidig som du får en bil som ikke "ruver" like mye i omgivelsene som en SUV. Dessuten...du får kjøreegenskaper og komfort i en helt annen klasse. Vil du ha "SUV", så har Skoda det også. Skoda bruker Haldex 5, jeg har det på min VW, det fungerer som en drøm...bilen er stabil som et fjell uansett føreforhold. En ekstra bonus med firehjulstrekk her er bedre vektfordeling og økt stabilitet i høye hastigheter i det store utland. Det jeg er usikker på, er når de forskjellige Skoda-modellene kommer som hybrid. Det skal forhandleren vite, jeg tenker jo at det er vel verdt å vente på om du ikke må-ha bilen kjapt. Lykke til!