Revisjonshistorikk [tilbake]

Generelt er biler som er kjørt langt, kjørt av proffesjonelle brukere. Det innebærer at bilen er mer enn et fremkomstmiddel, den er en viktig del av det man trenger for å få mat på bordet, da tar man langt bedre vare på den enn en privatperson som i praksis kun bedriver det man kan kalle "småkjøring". Sistnevnte innebærer også mange kaldstarter og en skremmende andel av kjøringen med kald motor...det sliter. Jeg har selv hatt flere biler som har vært kjørt både 2 og 300.000 når jeg overtok dem, det har vært helt problemfritt. Dog legger også jeg vekt på å passe bedre på bilene mine enn gjennomsnittet...bla er "longlife" service helt utenkelig, for meg er f.ex oljeskift med filterbytte hver 15.000, maks hver 20.000, obligatorisk. Jeg sjekker jevnlig bilen min selv, og har en åpen dialog med verksmesteren som har ansvar for service og vedlikehold på bilen min. Han vet hva jeg forventer, og sørger for at skiftintervaller aldri overskrides. Ja, det koster litt, men med et autorisert tredjepartsverksted gir lavere timepris og bedre priser på deler og rekvisita en totalkostnad som er helt grei - de facto vesentlig billigere enn merkeverkstedet. Men igjen: en god dialog og tillitt er en betingelse her...det går på min og familiens sikkerhet.

Som med alle andre bilkjøp, man sjekker historikken nøye, og er ikke tilstandsrapporten god nok, ja da innhenter man en til fra noen som gidder å levere en tilstrekkelig grundig rapport. Ellers er det enkle sjekkpunkter som sladrer mye om både bilens stand og forhandlerens evne og vilje til å levere biler som er i en stand som samsvarer med prisen: man setter seg inn og lukter...sjekker innteriøret for bortgjemt støv og skitt....finner du rester fra siste fest....dropp kjøpet.

Dernest åpner man motorrommet....om bilen "nettopp har vært på service" og man ikke bare ser en gørr bedriten motor, men også ser at en idiot har skvalpa motorolje over hele motorrommet...og dette ikke er vaska vekk...vel....det er da man sier HØYT og tydelig: dette hadde jeg ikke forventet meg av en .......unevnelig-fire-bokstavers-merk..............forhandler! Ja, jeg har gjot akkurat det noen ganger. Og uansett om man har vaska aldri så mye: det er steder det er vanskelig å få vasket skikkelig....er det tykke lag med olje og skitt slike steder....da er det en deal-breker.

Dernest sjekker man dekka.....to sett dekk koster si opp mot 10 % av en god bruktbils budsjett. Jeg har - igjen - opplevd at tilstandsrapporten sier "gode" dekk.....når jeg sjekker, ligger begge dekksetta på minimum eller under minimum mønsterdybde.....da vet man hvor mye "tilstandsrapporten" er verdt.....dessverre skjer sånt i de beste familier!

Hos samme forhandler som nevnt over har jeg også opplevd mye moro under bilen...man sjekker ALLTID under bilen...gjerne på bukk! Vel....igjen ingen merknader i tilstandsrapporten. Under bilen var det preg av at en idiot hadde kjørt over en midtrabatt, alvorlig skade på tanken, en av kanalene og bunnplata. En skade som i kostnad utgjør minimum 25 % av den aktuelle bilens verdi.

I det hele tatt: stol ALDRI på en bruktbilselger....sjekk sjæl....og innhent ovenfornevnte dokumenter. Om forhandleren skylder på "personvern" og nekter å legge frem historikken...dealbreker...det er IKKE rasjonering på gode bruktbiler der ute! Og en ENKEL selvsjekk i tråd med det jeg skisserer over, er overklommelig for de fleste. For de mer krevende sjekkene...ta gjerne med en god venn når du kommer dithen at du ser en bil du veldig gjerne har lyst på. Med en bil som er kjørt si 300.000 er dette minst like viktig som om bilen "bare" er dassekjørt 50.000 inne i byen. I det hele tatt: den TIDEN man bruker på å vurdere en såvidt stor investering som bil jo er, er en GOD investering!

Avslutningsvis vil jeg tillegge at dette med historikken....det er rimelig enkelt å danne seg et inntrykk av vedlikeholdstatus her. Om bilen er kjørt si 50-75.000 i året vil naturlig nok slitasjedelene holde lenger enn om bilen er kun bykjørt.....men ved 300.000 bør man se kritisk på dette med bremser......styreledd....hjuloppheng generelt....støtdempere. Er det skiftet, jolly fine, om det IKKE er skiftet noe som helst...vel...da må man ha en MEGET grundig tilstandsjekk FØR kjøp. Alt man får fiksa FØR kjøp er gull verdt....etterpå er det plutsleig litt verre....da er det plutselig veldig mye "slitasjedeler"....og med en bil som er kjørt litt....får man ofte slengt i trynet at dette "må man regne med". Vel....jeg REGNER MED at en bil som leveres fra forhandler, IKKE har kostbare feil når jeg overtar den....det er derfor jeg betaler EKSTRA for den "tryggheten" forhandleren presumptivt skal gi! Ellers finner du SJEKKLISTER for både BILENS TILSTAND GENERELT og PRØVEKJØRING på Motors hjemmesider! Ta utskrift....kos deg med prøvekjøring!

Ellers er Volvo av den sorten du nevner, en helt annen verden sammenlignet med RAV4. Du vil også oppdage at LEASING er god butikk for de som sitter i den andre enden, men ikke nødvendigvis for deg. Ja, du har høyere risiko når du kjøper selv, enten det er lånte penger eller oppsparte midler, men gitt at du gjør en god jobb i undersøkelsesprosessen, er det overveiende sannsynlig at tallet med to streker under når du engang regner på hva bilen har kostet deg gjennom eiertiden, er langt hyggeligere pr kilometer enn ved leasing. Bare så det er sagt: jeg valgte selv en ny, litt mindre bil fremfor det være seg ny eller brukt Audi....Volvo eller whatever....jeg valgte VW fordi jeg har kjørt VW i flere tiår, ikke noen "premiumsak", men jevnt over god kvalitet, pålitelighet, totaløkonomi, og ikke minst: en grei bil å få service og deler til overalt der jeg ferdes. Audi og Volvo sto på toppen av lista, men forhandlerne lokalt falt gjennom. Har du gode samarbeidspartnere for Volvo i ditt nærområde....er det en sikker vinner...Volvo er topp både mhp kvalitet og sikkerhet.

Antall visninger