Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Vet ikke hvor gode de Mazda mekanikerene er som han bruker men problemet med motorene fra de første årsmodellene 2012-2013 var herding som var for dårlig i kamaksel og at det under regenerering ble for mye olje/diesel blanding i sumpen som kunne skade motoren når regenerering av partikkelfilteret ikke fikk kjørt gjennom hele regenererings prosessen noe som var problem med mye småkjøring. Dette førte til at oljesilen i sumpen tettet seg og fikk således ikke smøring til turbo, vacumpumpe eller kamaksler og førte til motorhavari. lyd fra motor og havari fra vacum pumpen er som regel første tegnene gjerne med dårligere bremse effekt som symptomer. Verkstedet har trolig begynt i feil ende med å bytte rådelager da problemet trolig ligger i toppen og da som nevnt kamakslene. dårlig kompressjon og ulyd tyder på dette da ikke motoren får dratt inn nok luft til at det kan avleses en fornuftig verdi på kompresjonstesten samt at avstand mellom kamaksel lobene og ventilene blir for stor og fører til knakkelyder. Mener at det er syl 2 og 3 som er mest utsatt her da de ligger lengst vekk fra smøretilførsel railen men er litt usikker. Lekkasje fra en av innsprøytningsdysene har også vært en gjenganger og kan føre til at lekkasje fra kompresjonen lekker rett inn i smøreoljen som blir forkullet og tetter også oljesilen. Skal ikke ta verkstedet mer enn en time å fjerne toppdeksel for å undersøke kamakselen. Håper for all del at ikke noe av det jeg skriver har rammet din kollegas bil da det er fryktelig dyrt å ordne opp i kanskje 60000 kr.

Mvh Kviasen

Hei Vet ikke hvor gode de Mazda mekanikerene er som han bruker men problemet med motorene fra de første årsmodellene 2012-2013 var herding som var for dårlig i kamaksel som fører til at metallspon tetter oljesilen og at det under regenerering ble for mye olje/diesel blanding i sumpen som kunne skade motoren når regenerering av partikkelfilteret ikke fikk kjørt gjennom hele regenererings prosessen noe som var problem med mye småkjøring. Dette førte til at oljesilen i sumpen tettet seg og fikk således ikke smøring til turbo, vacumpumpe eller kamaksler og førte til motorhavari. lyd fra motor og havari fra vacum pumpen er som regel første tegnene gjerne med dårligere bremse effekt som symptomer. Verkstedet har trolig begynt i feil ende med å bytte rådelager da problemet trolig ligger i toppen og da som nevnt kamakslene. dårlig kompressjon og ulyd tyder på dette da ikke motoren får dratt inn nok luft til at det kan avleses en fornuftig verdi på kompresjonstesten samt at avstand mellom kamaksel lobene og ventilene blir for stor og fører til knakkelyder. Mener at det er syl 2 og 3 som er mest utsatt her da de ligger lengst vekk fra smøretilførsel railen men er litt usikker. Lekkasje fra en av innsprøytningsdysene har også vært en gjenganger og kan føre til at lekkasje fra kompresjonen lekker rett inn i smøreoljen som blir forkullet og tetter også oljesilen. Skal ikke ta verkstedet mer enn en time å fjerne toppdeksel for å undersøke kamakselen. Håper for all del at ikke noe av det jeg skriver har rammet din kollegas bil da det er fryktelig dyrt å ordne opp i kanskje 60000 kr.

Mvh Kviasen

Antall visninger