Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, mange gode kandidater her, jeg vil bare minne om at prøvekjøring, prøvekjøring og atter prøvekjøring er alfa og omega om man vil være fornøyd en stund. Dernest kjøper man IKKE bil i denne prisklassen uten komplett historikk og tilstandsrapport. Gitt et relativt moderat budsjett ville jeg også holdt meg til den delen av gullrekka som går fra Lexus til Skoda, da får man en relativt ny bil med de fordeller dette innebærer....som Kamerat K sier....nyest er best! Da får man også som regel en langt sikrere bil, om det smeller setter man virkelig pris på akkurat det!

De øvrige, mer eller mindre premium-kandidatene, er såvidt kostbare som nybiler at man plutselig beveger seg ubehagelig nær biler på 8-10 år og det som verre er. Det har bokstavelig talt sin pris, legg til at verken Porche eller Mercedes er spesielt billige å reparere, enn si eie. Tesla står i en klasse for seg, impotøren klarer ikke å holde styr på verken logistikken med reservedeler eller evnen til å levere verkstedstjenester...Tesla "S" til 300.000 kan meget vel vise seg å bli et formidabelt tapsluk. Den eneste kandidaten i Premiumdelen av gullrekka som man kan leve med, er BMW, men det koster å være kar, og valget mellom en si 3 år eldre BMW og det være seg en Passat eller Volvo av den sorten som er nevnt over, burde være enkelt.

Jeg ville nok anbefale at familien setter seg ned og tenker nøye gjennom hva bilen skal brukes til...stikkord "kjøremønster"....og hvilke egenskaper som betyr noe. At man har "råd til" ekstrakostnader, er så sin sak, men man bør ha en klar formening om hvor smertegrensen går. For min del ville jeg aldri kjøpt en bil om det fantes den minste antydning til mulighet for ekstraordinære kostnader i 5-siffret størrelssorden....det er så enkelt som at dette også innebærer at bilen sannsynligvis ikke er kjørbar i lengre tid. Driftsikkerhet er alfa og omega for et lykkelig bilhold, der er samtlige kandidater i den første delen av gullrekka det klart beste valget.

Antall visninger