Revisjonshistorikk [tilbake]

For det første: om du ikke liker å lade, har plug-in hybrid liten mening for deg. For det andre: om plug-in nybrid skal ja noen mening, må du ha mulighet til hjemmelading, og for alle praktiske hensyn, det er kun en forskriftsmessig innstallasjon som gjelder....ingen snarveier her. Og for det tredje: om du ikke har et kjøremønster der du kjører mange korte turer, slik at du kan utnytte det som i realiteten er en begrenset elektrisk rekkevidde, sparer du ikke noe stort på drivstoffbudsjettet med en plug-in hybrid....snarere tvert om....kfr at hjemmeladeren typisk koster deg 15.000 kroner.

RAV4 hybrid har faktisk et ganske så gunstig forbruk, både oppgitt og i praksis. Ellers har den 60 mer bagasjeplass, det er såpass at det merkes for en vanlig familie. Når det er sagt: verken RAV4 hybrid eller RAV4 plug-in hybrid har speseilt stort bagasjerom. Ikke er kupeen spesielt romslig heller, om plass er et kriterium, se på Skoda Kodiaq isteden. Uansett: ikke gjør en såvidt stor investering uten grundig prøvekjøring, gjerne med hele familien, og gjerne flere alternativer. Bla CVT-kassa på RAV4 er en greie man enten elsker eller hater.

Prisforskjellen på konvensjonell vs ladbar gitt samme utstyrspakke er marginal. The bottom line er at en ladbar hybrid neppe blir mer økonomisk, dette gjelder i særdeleshet om du ikke ønsker å dra frem ladekabelen hver kveld når du kommer hjem. En helt annen ting er at RAV4 hybrid også fnnes i en noe rimeligere 2WD utgave. For noen kan dette være et alternativ, men det er en mulighet for at verditapet på denne utgaven er noe høyere. Dels fordi kun forhjulstrekk ikke er det store for en slik bil, dels fordi hengervekta på forhjulstrekkeren er latterlig lav. Lykke til!

Antall visninger