Revisjonshistorikk [tilbake]

Håp i hengende snøre, dieselfilteret er det billigste alternativet her :-) Men det er på ingen måte enkelt å feilsøke på symptomet alene her. Ja, ved turboproblemer vil styringselektronikken normalt sett gå i nødprogram, da får ikke bilen normal kraft igjen før man har stoppet...slått av tenninga og bedt en bønn....og startet igjen. Dog er det en "regel" med mange unntak. Et tett dieselfilter arter seg slik at man mister kraft fordi motoren ikke får tilstrekkelig med diesel, når man slakker av på gassen vil man igjen få tilnærmet "normal" kraft til man igjen gir på.

Og er dieselfilteret tett, ja da skifter man det ASAP....et tett dieselfilter vil i verste fall kunne medføre at vann og annen drift som måtte befinne seg i dieselfilteret blir sugd videre og tar rotta på både det ene og andre! 60.000 km er normalt skiftintervall her...sjekk gjerne bilens historikk i helga (kjøp aldri bruktbil uten å få med full utskrift av bilens historikk). Og ja...et filter kan selvfølgelig også gå tett som følge av dårlig diesel osv, men det vanligste er at eieren har slarvet...alternativt at verkstedet som tar betalt for "full service" har "glemt" å skifte dieselfilteret....eller for den sakens skyld ikke gjort annet enn å skrive ut faktura med gaffel for jobben man ikke har gjort, legio muligheter! Konsekvensen er den samme: neste eier må alltid passe litt ekstra på den første tiden.

Antall visninger