Revisjonshistorikk [tilbake]

Tre ting som gjelder her: Sikre bevis....kontakte NAF hhv advokat med rett kompeanse....og ta det derfra. Svaret på spørsmålet er et rungende "ja", vann i dieselen er noe dritt. Detn enkle forklaringen er at vann smører helle rdårlig. Dette med dieselpumper som havarerer og innsprøytingsystemer som konker er relativt vanlig i land der enkelte bensinstasjonskjeder til tider har hatt null kvalitetskontroll på det som kommer ut av pumpa...det være seg diesel eller bensin.

Ja, havariet kan skje relativt kjapt etter fylling, dersom det er tilstrekkelige vannmengder. Normalt vil dieselfilteret stoppe et par vannperler, men blir det nok, tetter filteret delvis. Det som da skjer er at undertrykket øker, vips, så suges mer og mer vann gjennom til dieselpumpa og innsprøytingsystemet. Om du ikke har en krystallkule og ser hva som er i ferd med å skje sånn at du kan stoppe motoren umiddelbart, går det veldig, veldig galt. Vær ops på at det også er en klar fordel å kunne dokumentere skifte av dieselfilteret her. Derfor dette med NAF / advokat: det er flere ledd i beviskjeden her...det dreier seg om å gjøre de rette tingene i rett rekkefølge.

Hvorvidt det er siste fylling som har forårsaket skaden, eller et forhold der du har fått "litt" vann på tanken flere ganger, er vanskelig å si. Men er du som oss andre fyller du ofte på samme sted. Da kan det være et forhold som har utviklet seg over tid. Ellers skal tankene på stasjonene normalt sjekkes og jevnlig påfylles "godstoff" som forhindrer vann og dieseldyr....det at du referer til grums og atypisk lukt kan antyde to ting: vann og dieseldyr....sistnevnte er en sort alger som koser seg i vannet på en dieseltank. Da ser dieselen grumsete ut.....dette skal være kurrant å påvise. Derav dette med å "sikre bevis"....innholdet på tanken din og dieselfilteret ditt er av stor betydning her.

Dersom du har en utvidet kasko som dekker, har du en mulighet til: ta skaden på forsikringen og la selskapet gå til regress mot de som har solgt deg drivstoffet. Det er heller ikke umulig at rettshjelpsdekningen kommer til anvendelse her. Nei, jeg har ikke vært like uheldig selv noen gang, men jeg har hatt problemer med tett dieselfilteret et par-tre ganger, dels selvforskyldt, dels pga at en større norsk leverandør "glemte" et kritisk tilsetningstoff. Når jeg har kjørt i Øst-Europa, har jeg rett nok i tidligere år kjørt mye på fyringsolje, men jeg har vært nøye med hvor jeg fyller, i øst vet vi stort sett hvilke kjeder som har gode rutiner for dette med vann på lagringstankene. Her hjemme er det heldigvis sjelden slikt skjer, du har hatt maks uflaks. For hva det måtte være verdt: lykke til.

Antall visninger