Revisjonshistorikk [tilbake]

Om jeg ikke tar veldig feil, har 1.4 TSI fra 2012 registerkjede. Det er normalt sett bra greier, men akkurat i denne motoren (og 1.2 TSI) er strammeren en svakhet. Dersom du bare MÅ HA bensinmotor, bør du kjøpe en bil med registrereim isteden...fra en gang i 2013 fikk 1.4 TSI en kevlarforsterket reim isteden....da ble alt så meget bedre! Når det er sagt, jeg har prøvd 1.4 TSI og oppfatter det som arme greier: for at det skal fløtte seg, må du jage turtall. Det er kanhende rett for noen, men ikke kjøp en bil med en slik motor uten grundig prøvekjøring.

Mhp 140 hk TDI og "rundt 2012" snakker vi for det første Golf 6....Golf 7 kom utpå høsten, under panseret på Golf 7 sto den nye 150 hk TDI med registerkjede. Her har det fungert greit, og 150 hk TDI har mye anvendbar kraft og suveren drivstofføkonomi. Den første tiden kom 150 hk TDI i euro 5 versjon til Norge, jeg anbefaler igjen en litt nyere bil og euro 6 versjonen, da skjærer du klar denne softwarenedgraderingen på euro5-motorene etter dette greenpeace-tullet med TDI-motorene!

The bottom line, enten du går for bensin eller diesel her, er å bruke litt mer penger og heller gå for Golf 7 med en av de nyere motorene. Golf 6 er billigere i bruktmarkedet, men det er mange gode grunner til det, Golf 7 er en klart bedre bil på alle områder. Ikke bare dette med motorene, men også passiv/aktiv sikkerhet, kjøreegenskaper, stabilitet, komfortdetaljer som seter og støydempning. Jeg kjører selv Golf 7 med 2.0 TDI euro 6, helt topp bil på såvel svingete norske veier som motorveier med et helt annet tempo enn vi har i Norge! Alltid anvendbar kraft, også når du passerer 90....der er små benzinere helt ræva-ræva spør du meg. Med benziner er DSG en må-ha greie om du ikke vil gire deg ihjæl, med TDI er det en smakssak. Lykke til!