Revisjonshistorikk [tilbake]

Det enkle svaret her er at de som driver med utlån av penger...uavhengig av om man kaller det "billån" eller "leasing"....ikke er i slekt med julenissen eller et underbruk av frelsesarmeen. Tvert om, disse gutta liker å ha feiende flotte kontorer og like flotte dresser, det kommer ikke av seg sjæl. Derved gir deg seg jo sjæl hva som er mest lønnsomt...det er IKKE gratis å låne penger, selv om enkelte der ute låner til oppetter skorsteinen og lever som om lav rente er gratis penger. Fort gjort å glemme, men den kloke ser på effektiv rente...og ikke minst...hvor stor andel gebyrene utgjør i det totale regnestykket. Da er det plutselig ikke så lønnsomt med verken lån eller leasing!

Ja, leasing har en teoretisk fordel om man er blant dem som bare MÅ bytte bil etter 2-3 år, og har stor angst for å kvitte seg med bilen, det kan jo gi et tap, må vite! Mye bedre å la leasing-firmaet ta den risikoen og sitte med tapet....tenker noen! Men tenk omigjen....som nevnt over....dette er IKKE julenissen! Den som betaler for risikoen her, er selvfølgelig kunden, og vær du sikker på at disse gutta vet å beregne seg påslag som dekker inn tapet og litt til!

Om du vil se dette uttrykt i mer faglige termer, ta en tur på biblioteket og bla gjennom et par årganger av Dine Penger, der skriver man jevnlig om dette temaet. Ja, leasing og lån kan lønne seg under gitte forutsetninger, de fleste har jo f.ex boliglån....om du har 500.000 på bok vil det som regel lønne seg å betale ned boliglånet kontra å ha pengene på sparekonto. Men et billån vil som regel ha høyere rente enn et boliglån....derved lønner det seg vanligvis å kjøpe bilen cash og ha lånet på boligen fremfor å sitte og betale på to lån. Er du derimot så velbeslått at du har nedbetalt bolig OG 500.000 på bok.....da lønner det seg også å kjøpe bilen cash. Men det kan være enda mer lønnsomt å investere de 500.000 i aksjefond og låne penger til bilkjøpet....forutsetningen er selvfølgelig at avkastningen på aksjefondet, fratrukket gebyrer osv, er høyere enn lånerenta på billånet. Det er altså ingen enkel fasit her....spesielt ikke i tider der aksjemarkedet er så spennende som det er akkurat nå!

The bottom line er at bilkjjøp generelt er en heller dårlig investering. Skal du kjøpe en elbil som det du antyder, betinger det at du har et kjøremønster der dette kan være gunstig, si at du kan bruke en slik elbil til og fra jobb i 10 år fremover, og ikke minst....har mulighet til hjemmelading! Det siste er en absolutt forutsetning! Og har du f.ex en VW E-Up i 10 år, kan du hive bilen og le hele veien til banken....verditapet pr år er lavere enn månedskort med trikken, du kan ha spart en god slump i bompenger, og du har kjørt på billig hjemmeestrøm! Om du derimot f.ex må basere deg på kommersielle ladetilbud....dropp hele elbilen....kjøp en hybrid i steden....eller en dieselbrenner. I det hele tatt: du må først og fremst analysere kjøremønsteret og ditt faktiske behov, deretter kan du se på finansieringsalternativene. Om lønnsomhet for totalregnestykket har stor betydning, kjøp ener du selvfølgelig E-Up fremfor en jålebil som Mini-Cooper, og du eier den leeeeeeeeeeeenge! Det er så enkelt som at lang eiertid er en grei måte å minimalisere årlig verditap på. Lykke til!

Antall visninger