Revisjonshistorikk [tilbake]

Du har flere problemer her: den virkelig store flaskehalsen for å gå videre her, ligger i begrepet dokumentasjon. Å dokumentere at dette er en fabrikasjonsfeil, er i praksis umulig dersom du ikke kan grave frem et antall tilsvarende tilfeller, der fabrikanten har innrømmet ansvar. Når skaden nå er repararert, har du enda mindre mulighet til å påvise at dette "må være" en fabrikasjonsfeil. Det er også et problem at bilen er 8 år gammel: det motparten vil møte deg med, er at det kan skje mye på 12 år. Det samme vil være tilfelle om du tenker tanken på å benytte deg av reklamasjonsretten i forhold til selger.

At dette ikke ble avdekket ved en NAF-test, er ikke forunderlig, det kan ha oppstått i ettertid....og det er på ingen måte enkelt å avdekke en bitteliten lekkasje. Men som du har oppdaget, liten lekkasje kan gjøre ufattelig mye skade. Ja, du kan endelig prøve på både reklamasjon overfor selger og produsent, du finner en grei oppskrift på alt dette hos forbrukerrådet, men før jeg hadde lagt ned for mye tid, penger og krefter på dette: hva kan du eventuelt dokumenterere....hvor sterk bevisverdi har i såfall den dokumentajsonen du har? En rask telefon til NAF vil avdekke det siste...dette bør de kunne et nogenlunde svar på uansett om du er medlem eller ikke. Kan du dokumentere med en viss grad av sannsynlighet at feilen må ha vært der når du kjøpte bilen, kan du reklamere overfor selger. Kan du påvise dårlig lim....hvilket er veeeeeeeeeeeeeeldig svevende etter 8 år....kan du klø deg på importøren.

Men i begge tilfeller: hva kan du egentlig vinne? Vs selger kan du muligens få ut litt om du har en form for dokumentasjon. Men det vil ta tid....antagelig vil ikke selger hoste opp si halve regninga sånn uten videre her! Du må som et minimum antagelig innom forliksrådet, og du er på ingen måte garantert å vinne frem her....var bilen egentlig i dårligere stand enn du kunne forvente? Nei, en bil skal ikke lekke, men da må du kunne påvise med mer enn 50 % sannsynlighet ovenstående: dette var en lekkasje som har vært der en tid....gjerne også at det lukta så ille at selger visste om det. Kan du ikke slå i bordet med dokumenterte forhold har du et problem.

Om du skal klø deg på importøren? En runde i forliksrådet koster raskt si 30.000 spenn....må du i retten, flyr det minst 100-200.000, for en runde. Taper du, blir du med stor sannsynlighet idømt å dekke motpartens saksomkostninger, du er den "lille mann" her...."de andre" er større og sterkere enn deg....da blir du gjennomgående straffet dobbelt opp! Og "vinner" du, vær du sikker på at motparten anker. Da blir plutselig den prosessuelle risikoen fryktelig stor: en runde i lagmannsrett setter virkelig fart på taksameteret! Sånn er det bare, en hundretusenlapp er ikke nok til å forsvare en eller flere rettsrunder her - igjen - dersom du ikke har svært god dokumentasjon.

Du har flere problemer her: den virkelig store flaskehalsen for å gå videre her, ligger i begrepet dokumentasjon. Å dokumentere at dette er en fabrikasjonsfeil, er i praksis umulig dersom du ikke kan grave frem et antall tilsvarende tilfeller, der fabrikanten har innrømmet ansvar. Når skaden nå er repararert, har du enda mindre mulighet til å påvise at dette "må være" en fabrikasjonsfeil. Det er også et problem at bilen er 8 år gammel: det motparten vil møte deg med, er at det kan skje mye på 12 år. Det samme vil være tilfelle om du tenker tanken på å benytte deg av reklamasjonsretten i forhold til selger.

At dette ikke ble avdekket ved en NAF-test, er ikke forunderlig, det kan ha oppstått i ettertid....og det er på ingen måte enkelt å avdekke en bitteliten lekkasje. Men som du har oppdaget, liten lekkasje kan gjøre ufattelig mye skade. Ja, du kan endelig prøve på både reklamasjon overfor selger og produsent, du finner en grei oppskrift på alt dette hos forbrukerrådet, men før jeg hadde lagt ned for mye tid, penger og krefter på dette: hva kan du eventuelt dokumenterere....hvor sterk bevisverdi har i såfall den dokumentajsonen du har? En rask telefon til NAF vil avdekke det siste...dette bør de kunne et nogenlunde svar på uansett om du er medlem eller ikke. Kan du dokumentere med en viss grad av sannsynlighet at feilen må ha vært der når du kjøpte bilen, kan du reklamere overfor selger. Kan du påvise dårlig lim....hvilket er veeeeeeeeeeeeeeldig svevende etter 8 år....kan du klø deg på importøren.

Men i begge tilfeller: hva kan du egentlig vinne? Vs selger kan du muligens få ut litt om du har en form for dokumentasjon. Men det vil ta tid....antagelig vil ikke selger hoste opp si halve regninga sånn uten videre her! Du må som et minimum antagelig innom forliksrådet, og du er på ingen måte garantert å vinne frem her....var bilen egentlig i dårligere stand enn du kunne forvente? Nei, en bil skal ikke lekke, men da må du kunne påvise med mer enn 50 % sannsynlighet ovenstående: dette var en lekkasje som har vært der en tid....gjerne også at det lukta så ille at selger visste om det. Kan du ikke slå i bordet med dokumenterte forhold har du et problem.

Om du skal klø deg på importøren? En runde i forliksrådet koster raskt si 30.000 spenn....må du i retten, flyr det minst 100-200.000, for en runde. Taper du, blir du med stor sannsynlighet idømt å dekke motpartens saksomkostninger, du er den "lille mann" her...."de andre" er større og sterkere enn deg....da blir du gjennomgående straffet dobbelt opp! Og "vinner" du, vær du sikker på at motparten anker. Da blir plutselig den prosessuelle risikoen fryktelig stor: en runde i lagmannsrett setter virkelig fart på taksameteret! Sånn er det bare, en hundretusenlapp er ikke nok til å forsvare en eller flere rettsrunder her - igjen - dersom du ikke har svært god dokumentasjon.dokumentasjon. Det beste er å forsøke å spørre fint...Lexus er jo en fetter av Toyota, og Toyota har Norges mest rakrygga holdning til dette med "garanti" og det som følger med.

Du har flere problemer her: den virkelig store flaskehalsen for å gå videre her, ligger i begrepet dokumentasjon. Å dokumentere at dette er en fabrikasjonsfeil, er i praksis umulig dersom du ikke kan grave frem et antall tilsvarende tilfeller, der fabrikanten har innrømmet ansvar. Når skaden nå er repararert, har du enda mindre mulighet til å påvise at dette "må være" en fabrikasjonsfeil. Det er også et problem at bilen er 8 år gammel: det motparten vil møte deg med, er at det kan skje mye på 12 år. Det samme vil være tilfelle om du tenker tanken på å benytte deg av reklamasjonsretten i forhold til selger.

At dette ikke ble avdekket ved en NAF-test, er ikke forunderlig, det kan ha oppstått i ettertid....og det er på ingen måte enkelt å avdekke en bitteliten lekkasje. Men som du har oppdaget, liten lekkasje kan gjøre ufattelig mye skade. Ja, du kan endelig prøve på både reklamasjon overfor selger og produsent, du finner en grei oppskrift på alt dette hos forbrukerrådet, men før jeg hadde lagt ned for mye tid, penger og krefter på dette: hva kan du eventuelt dokumenterere....hvor sterk bevisverdi har i såfall den dokumentajsonen du har? En rask telefon til NAF vil avdekke det siste...dette bør de kunne et nogenlunde svar på uansett om du er medlem eller ikke. Kan du dokumentere med en viss grad av sannsynlighet at feilen må ha vært der når du kjøpte bilen, kan du reklamere overfor selger. Kan du påvise dårlig lim....hvilket er veeeeeeeeeeeeeeldig svevende etter 8 år....kan du klø deg på importøren.

Men i begge tilfeller: hva kan du egentlig vinne? Vs selger kan du muligens få ut litt om du har en form for dokumentasjon. Men det vil ta tid....antagelig vil ikke selger hoste opp si halve regninga sånn uten videre her! Du må som et minimum antagelig innom forliksrådet, og du er på ingen måte garantert å vinne frem her....var bilen egentlig i dårligere stand enn du kunne forvente? Nei, en bil skal ikke lekke, men da må du kunne påvise med mer enn 50 % sannsynlighet ovenstående: dette var en lekkasje som har vært der en tid....gjerne også at det lukta så ille at selger visste om det. Kan du ikke slå i bordet med dokumenterte forhold har du et problem.

Om du skal klø deg på importøren? En runde i forliksrådet koster raskt si 30.000 spenn....må du i retten, flyr det minst 100-200.000, for en runde. Taper du, blir du med stor sannsynlighet idømt å dekke motpartens saksomkostninger, du er den "lille mann" her...."de andre" er større og sterkere enn deg....da blir du gjennomgående straffet dobbelt opp! Og "vinner" du, vær du sikker på at motparten anker. Da blir plutselig den prosessuelle risikoen fryktelig stor: en runde i lagmannsrett setter virkelig fart på taksameteret! Sånn er det bare, en hundretusenlapp er ikke nok til å forsvare en eller flere rettsrunder her - igjen - dersom du ikke har svært god dokumentasjon. Det beste er å forsøke å spørre fint...Lexus er jo en fetter av Toyota, og Toyota har Norges mest rakrygga holdning til dette med "garanti" og det som følger med.med. Men 8 år og en slik problemstilling?

Jeg tenker jo at om Lexus Norge gjør noe for deg her, er det grunn til å gå i kjerka etterpå og takke høyere makter, og aldri noensinne kjøpe andre biler enn Lexus! Da bør du reklamere i en artikkel her på Broom....om så skjer! Lykke til!