Revisjonshistorikk [tilbake]

Hva du spør om, vet du best selv...skal du finne ut om det feil på denne konkrete bilen, må du spørre selger, du må sjekke bilens historikk, og du må sjekke bilen så grundig som overhode mulig før kjøp. Glem for all del ikke at også Audi ruster! Og om du spør om det er "kjente" gjengangerfeil på Audi, er svaret enkelt: A4 er greie biler, med et ikke altfor komplisert understell og en god motor. Med 200' kjørte kiilometer avhenger mye av hva som er gjort og ikke gjort før, dersom dempere, lenkarmer osv ikke er skiftet, kan du påregne en ikke ubetydelig kostnad i løpet av et år eller to.

Ditto vil jeg anta at "stor service" er hver 60.000, om dette er utført ved 180' har du 40' km igjen til neste store service. Det kritiske ved denne motoren er først og fremst oljeskifte hver 15', max 20', drit i eventuelt "longlifeprogram", du kjører IKKE 30' på olja med en TDI! Derfor er en av de tingene du bør sjekke hvor langt tidligere eiere har kjørt mellom oljeskiftene....har man strukket intervallene gjentatte ganger....velg en annen bil....du skjønner hvorfor om du ser på en sprengskisse av en TDI-motor. En annen ting å passe på, er registerreim og strammer...dette SKAL skiftes til fastsatt intervall....jeg vil anta intervallet på denne bilen er et sted rundt 90-120' km. Det kan bety at du har en festlig tilleggskostnad foran deg der også....bare så du har det i budsjettet!

Ja, det er en del ting som er et hakk mer komplisert på Audi enn fetterne fra VW og Skoda, det gir funksjonelle feil....det som går inn i sekkeposten irriterende småfeil. Noen av de tidligere eierne kan også ha hatt en fresk kjørestil, Audi har tross alt et sporty image....det kan gi deg som jo er en av de siste eierne i rekka, spennende overraskelser. Denne bilen har hatt 6 -seks eiere. Det er uvanlig mange etter mitt hode....derfor er dette en bil som MÅ - presiserer MÅ - sjekkes grundig FØR kjøp. Om du ikke er kompetent sjæl....få med deg en god venn som kan sine ting. Er du i det minste tvil, skygg unna....ikke kjøp på "blank lakk" her! Om du føler MÅ HA, da går du hjem og sover på det, og spanderer eventuelt en NAF-test FØR du inngår bindende avtale om kjøp. Er det klart nok? En bil med så forb.... mange eiere...kan meget vel vise seg å være et høyrisikoprosjekt.

Når det er sagt: det er god deletilgang og ikke umulig å skru på bilen sjæl....med en såpass gammel bil er det en klar fordel å være en habil garasjemekaniker. Vær også klar over at tilgangen på rimelige tredjepartsdeler er god, dessuten går mange av delene fra Audi, VW og Skoda om hverandre....forskjellen ligger primært i innpakningspapiret og prisen. Er du smart, kjøper du en VW eller Skoda isteden....selv om en A4 quattro er "berre lekkert".

En anen ting som lyser mot meg når jeg ser bilen på finn, er det jeg kaller idiot-felger og en like idiotisk dekkdimensjon. Idiotisk, fordi komforten blir skadelidende, og møter du en passe stor stein i veien eller en fortauskant går det ille med både felg og dekk. Dessuten kan du risikere å få bakoversveis når du skal kjøpe nye dekk. Og nei, denne bilen bør du absolutt IKKE kjøre med billige Kina-dekk! Sjekk prisen på GODE dekk i den aktuelle dimensjonen FØR du kjøper bilen....det er en kjip overraskelse å få senere. Et par av mine venner har hatt biler med heftig ytelse og sånne dekk, et dekk koster mer enn fire dekk OG helt greie felger til den bilen jeg kjører med. Lykke til!

Antall visninger