1 | opprinnelige versjon |
Nye RAV4 plugin har svært begrenset bagasjesplass og en heller stiv prislapp i forhold til hva man egentlig får for pengene....det blir liksom litt sånn "dyr-liten-bil" føelelse. Når kjøremønsteret består i "mest småkjøring i hverdagen" er Passat GTE et vesentlig bedre altternativ på alle punkter. Nå kommer også Skoda med flere plug-in hybrider...verdt å sjekke....mange feiende flotte biler fra Skoda. Nei, du får ikke "firehjulstrekk" med VAG foreløbig, men RAV4 hybrid har AWD som i beste fall kan karakterises som hjelp med fremkommeligheten under ikke altfor heftige forhold. VAG har vesentlig bedre antispinn / ESP....det løser de fleste problemstillingene med FWD vs "AWD" ala RAV4 hybrid på en god måte....fremkommeligheten er i praksis minst like god.
Med pluginhybrid får du ja takk, begge deler: du får i dag nok rekkevidde til den daglige kjøringa om du først og fremst kjører si innenfor 2-3 mils radius hjemmefra, samtidig får du en bil som kan kjøres i hybridmodus så langt du bare vil uten noensinne å ha "ladeangst". Ja, forbruket øker noe når du ikke lader, men typisk ligger Passat GTE rundt 0.5....det er bra for en såvidt tung bil. Jeg har sett fantasitall fra Toyota, og hørt mye rart fra de som eier en Toyota hybrid, men objektivt sett snakker vi om tilnærmet samme snitt, altså rundt 0,5. Ved økonomisk kjøring og virkelig langkjøring kommer man lett ned mot lave 0.4 med både GTE og f.ex en Toyta hybrid...igjen, dette er bra for å flytte på såvidt mye vekt! De som påstår at de kjører på "0.2" med Toyota hybrider...velger bevisst en gunstig "kjøretur" der de legger til grunn gunstigste visning på kjørecomuputeren....det er altså ikke veldig reellt :-) Antar dette er en del av årsaken til at du tenker på RAV4 pluginhybrid. Vel...det krevers fortsatt energi for å flytte halvannet tonn bil :-)
Ren elbil kan være det rette for noen, primært de som bor i Asker og Bærum og transporterer seg selv og matpakka til jobben i Oslo Rådhus. For oss andre som gjerne vil ha en smule frihet, vil ikke en elbil med svært begrenset rekkevidde være tingen....kfr det faktum at selv en svær Tesla ikke kommer spesielt langt...og blir det kaldt...blir det veldig lite langt. Ja, man kan "spare" drivstoff om man har hjemmelader, men en hjemmelader koster også litt...dessuten blir det plutselig svindyrt om man skal kjøre utenfor den radien man dekker ved hjemmelading. Det verste ankepunktet er dog logistikken: sjekk Broom-videoen om mannen som kjørte el-porsche til Spania eller se på Tesla-Bjørns gjøren og laden....det er mange utfordringer med elbil, og de kommer tettere enn hagl når man prøver å bruke en batteribil som en vanlig bil!
The bottom line er at du må betale vesentlig mer for en elbil som gir deg samme innvendige plass som f.ex Passat GTE eller en tilsvarende Skoda Superb. Det du IKKE får er en bil du i praksis kan bruke akkurat som du er vant til, som du forventer, at du skal kunne bruke en "vanlig" bil. Du får også stringente begrensninger med hengerfeste, takboks....du får et logistikkproblem, du lærer om begrepene "ladeangst" og "ladekø" på den harde måten....og til syvende og sist: du "sparer" egentlig ikke så mye som mange gjerne vil tro. Skal du ha samme plassen...må du legge på en pen bunke hundretusenlapper, og velger du Tesla...vel....da får du førstehånds erfaring i hva det innebærer å kjøpe bil fra en importør som IKKE spesilelt godt utviklet serviceapparat i Norge...og den velkjente Tesla-kvaliteten....? Ja, det finnes alternativer, bla Audi E-Tron....men det koster å være kar! Likevel, bakdelene med elbil følger med. Med hybrid får du ja takk, begge deler. Med elbil velger du bort mange av fordelene vi er vant med å ha med en bil, i form av frihet og en relativt problemfri hverdag....jeg kjører f.ex diesel og har "rekkevidde" på rundt 1500 km....med elbil er 400 km gjenstand for trampeklapp og hipp hurra! Det innebære en vesensforskjell....den som velger elbil, før tenke grundig mellom: har jeg et kjøremønster som passer inn i dette valget? Kan jeg tilpasse mitt og familiens behov til det en elbil løser....eller trenger vi fortsatt en konvensjonell bil? Her er altså hybriden et greit kompromiss for mange. Om du BARE kjører "småkjøring" i byen og en kort tur til svigermor en gang eller tre i året...? Om du kan bla opp noen hundre tusen ekstra? Da er elbil en mulighet for deg og familien! Men som Benny alltid sier: kjøp bil etter behov!