Revisjonshistorikk [tilbake]

Et knakende godt og grundig svar her! Det som kan tilføyes, er at alt som i det hele tatt øker effekten på en motor, også forplanter seg gjennom hele gullrekka fra forbrenningskammerne og like ned til asfalten! Ja, alle motorer kan "trimmes" og "optimaliseres" og gud vet hva kjeltringene som selger kjappe og billige løsninger kaller det, men det har likevel sin pris, uansett om du hiver på 20 ekstra ponnyer eller 200: økt slitasje....i hvert eneste lager, hvert eneste ledd på veien!

Når du teller på fingrene og later som du er supermann og ser inn i motoren, finner du raskt det første kritiske punktet: stempeltopper og kjøling. Dernest kommer du til råder og rådelagre. Avensis har en lei tendens til å trenge ny motor etter skarve 300.000....det sier sitt om hvordan denne motoren er dimensjonert....sier ikke mer. Dernest kommer du til girkassa, en automatkasse som du pøser på med nye ponnier til? En skikkelig høydare! Den er IKKE designet for å tåle spesielt mye høyere effekt enn det Toyota har gitt deg i utgangspunktet! Der har du de to dyrest og mest kritiske punktene i gullrekka...men det fortsetter jo like frem til drivhjula!

Noe kynisk sett: å "trimme" og plukke ut 20-30 hk ekstra er ikke spesielt mye vits i....det koster mer enn det smaker. Å trimme mer genererer kostnader i en helt annen størrelsesorden, som Kviasen sier, det er en god del ting som må byttes uansett om du skal plukke ut 20 hk eller mer! I tillegg må du gjøre gjennomgripende endringer med ovennevnte gullrekke om du vil ha en rimelig grad av sikkerhet for at det skal holde mer enn første turen med litt pådrag. Visste du at selv en Lada 1500 S kan trimmes fra 75 hk til å gi 180 hk målt på bakhjula? Ikke? Det er faktisk mulig, men da er det ikke mye igjen av den originale innmaten i verken motor, girkasse eller tannhjula i kardangen! Om du IKKE gjør noe med de delene som står mellom forbrenningskammerne og hjula? Vel, da får bilen din en kort, men strålende karriere. Så enkelt og brutalt er det! Mitt stalltips er enkelt: putt fingeren i jorda og husk at du bor i Norge....landet med Europas nest laveste gjennomsnittshastighet i veinettet! Ikke kan du kjøre utenlands med det første heller! Vil du likevel ha mer "futt"....kjøp en ennen bil! Det blir billigere i lengden! Lykke til fra meg også!

Antall visninger