Revisjonshistorikk [tilbake]

Du har handlet hos forhandler, da kommer forbrukerkjøploven inn i bildet. Om bilen viser seg å være i dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente, har du krav på utbedring, subsidiært å heve kjøpet om det er alvorlige mangler. Her mener jeg du som et minimum bør kunne kreve at forhandleren splitter regninga, som Kviasen sier, ta en forhåpentligvis hyggelig prat med forhandleren. Rettigheter osv finner du foøvrig HER: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Det kan tilføyes at 2000 km ikke er stort i denne sammenheng, det indikerer at problemstillingene sannsynligvis har vært kjent for den proffesjonelle part - altså selger - når du kjøpte bilen. Det er forøvrig en klar fordel å ha en form for dokumentasjon for hva som er feil før du tar samtalen med forhandler. Du har forsåvidt en god og grundig beskrivelse over, den kan du gjerne klippe-lime og redigere sånn at den er lett å lese opp fra. Om forhandler fortsatt setter seg på bakbena, bør du vurdere nøye hvordan du går videre: sjekk hva det vil koste å fikse dette, og bruk under ingen omstendighet store summer på advokat....normalt sett vil et autorisert tredjepartsverksted kunne gi deg en grei pris for en jobb som dette....det utgjør ikke mange advokat-timene!