Revisjonshistorikk [tilbake]

Første hovedsetning gjelder fortsatt....dersom man blir betatt av en bil....eller for den sakens skyld, damer...er det en ting som gjelder: pakke seg vekk og sove på det en eller flere netter! Dernest kjøper man ALDRI bil uten å ha med seg en god venn som kan dette med bil (om man ikke er en oppegående garasjemekaniker selv) , og en såvidt ny og dyr bil som her? NAF-kontroll eller annen, utfyllende tilstandsrapport er obligatorisk! Om forhandleren ikke kan legge frem dette eller hiver frem en "tilstandsrapport" som minner om en vaskeri-seddel, finn en annen forhandler og en annen bil, det er IKKE rasjonering på biler i kongeriket! Den gullrekka du nevner her, tilsier at bilen er nærmest verdiløs, vi snakker om betydelige påkostninger for å få bilen i den stand en 2012-modell Lexus normalt skal være i!

Ellers er dette med rust en klassiker på nyere biler, det er første bud når man ser på en bruktbil som er eldre enn to måneder: er det rustdannelse? Og kjøper man ny bil...det første man gjør...helst FØR bilen blir levert...er å få bilen understellsbehandlet og ta vare på den med jevnlig ettterbehandlig. Sånn er det bare...nå vet du litt mer om hva du skal gjøre NESTE GANG! DENNE GANG sitter du imidlertid med et ganske så stort problem, og som du sier, forbrukerkjøpsloven sier faktisk ganske mye om dette, og en proffesjonell part kan ikke på noen måte unndra seg her! Du finner en grei oppskrift HER, klikk deg inn på de relevante postene: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/

Ellers er det greit å være medlem av NAF...husk at du kan være medlem uten veihjelp også....bare så det er nevnt. Har selv bokstavelig talt "spart" flere hundre tusen takket være NAF i en annen form for tvistesak, anbefales på det varmeste! Avslutningsvis vil jeg bare anbefale at du får kontroll over hvor store kostnader det dreier seg om her...hvor mye betalte du for bilen...? Det avgjør hvor mye penger du kan bruke på å nå frem med et krav overfor forhandler. Prøv med dialog og det gode først...men nytter ikke det...husk at du ALLTID bør vurdere den prosessuelle risikoen før du engasjerer advokat! Du kan få et begrenset råd og en anbefaling fra NAF uten å være medlem også, og en god måte å dokumentere manglene på bilen på, er ut over EU-kontrollen, å ta et ord med din lokale NAF-test-stasjon...mener en "bruktbilsjekk" koster typisk et par tusen. Lykke til!