Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Problemet sitter i en av driv akslene, over tid begynner cv leddene å bli slitene ved at de lager et lite søkk i huset fordi kulene gnager seg ned, akslene kan da ikke løpe paralelt lenger og fører til ubalanse. Dette merkes best ved vibrasjon ved pådrag men blir helt borte når man går av gassen. Problemet sitter enten i den ytre cv koblingen eller den indre tripod koblingen. Vibrasjonen er som regel størst ved fks 80-100 km og avtar gjerne dess fortere man kjører da de har lettere for å sentrere seg. Ved å legge seg godt tilrette og ta tak i en og en drivaksel skal man på et punkt på omkretsen kunne kjenne en ørliten slakk og vel da sier det seg at problemet er her. Andre ting er Hardy plate som Bmw bruker mye på sine biler som går fra fordelingskasse til bakaksel og fra fordelingskasse til foraksel de skal være fri for sprekker eller hvis akselen henger i en gummi ring rundt lageret skal den være hel og fin og uten sprekker og lageret skal selvfølgelig være i orden. Men det er mest lyd det blir av et slitent lager her. Converteren i automat kassen er også noe man skal ha i bakhodet men tror ZF hadde ordnet det meste til 2015 modellene det hendte fra tid til annen at lock up skar seg fast men tror symptomene er litt anderledes enn de du beskriver. Nei frekvens måling er nok ikke så utbredt på feilsøking ang bil, det brukes mest på større elektromotorer og generatorer for å finne tilstand på lager uten å måtte demontere de som jo igjen er svært kostbart. Picoskop eller osciloscop er jeg ikke helt sikker på om kan brukes her men er ypperlig til å diagnostisere alt som har med motor å gjøre innsprøytning, kompresjon og andre signaler av elektrisk eller elektronisk art.Mvh Kviasen

Hei Problemet sitter i en av driv akslene, over tid begynner cv leddene å bli slitene ved at de lager et lite søkk i huset fordi kulene gnager seg ned, ned og akslene kan da ikke løpe paralelt lenger og fører til ubalanse. Dette merkes best ved vibrasjon ved pådrag men blir helt borte når man går av gassen. Problemet sitter enten i den ytre cv koblingen eller den indre tripod koblingen. Vibrasjonen er som regel størst ved fks 80-100 km og avtar gjerne dess fortere man kjører da de akslene har lettere for å sentrere seg. seg pga gyro effekten. Ved å legge seg godt tilrette og ta tak i en og en drivaksel skal man på et punkt på omkretsen kunne kjenne en ørliten slakk og vel da sier det seg at problemet er her. Andre ting er Hardy plate som Bmw bruker mye på sine biler som går fra fordelingskasse til bakaksel og fra fordelingskasse til foraksel de skal være fri for sprekker eller hvis akselen henger i en gummi ring rundt lageret skal den være hel og fin og uten sprekker og lageret skal selvfølgelig være i orden. Men det er mest lyd det blir av et slitent lager her. Converteren i automat kassen er også noe man skal ha i bakhodet men tror ZF hadde ordnet det meste til 2015 modellene det hendte fra tid til annen at lock up skar seg fast men tror symptomene er litt anderledes enn de du beskriver. Nei frekvens måling er nok ikke så utbredt på feilsøking ang bil, det brukes mest på større elektromotorer og generatorer for å finne tilstand på lager uten å måtte demontere de som jo igjen er svært kostbart. Picoskop eller osciloscop er jeg ikke helt sikker på om kan brukes her men er ypperlig til å diagnostisere alt som har med motor å gjøre innsprøytning, kompresjon og andre signaler av elektrisk eller elektronisk art.Mvh Kviasen

Hei Problemet sitter i en av driv akslene, over tid begynner cv leddene å bli slitene ved at de lager et lite søkk i huset fordi kulene gnager seg ned og akslene kan da ikke løpe paralelt lenger og fører til ubalanse. Dette merkes best ved vibrasjon ved pådrag men blir helt borte når man går av gassen. Problemet sitter enten i den ytre cv koblingen eller den indre tripod koblingen. Vibrasjonen er som regel størst ved fks 80-100 km og avtar gjerne dess fortere man kjører da akslene har lettere for å sentrere seg pga gyro effekten. Ved å legge seg godt tilrette og ta tak i en og en drivaksel skal man på et punkt på omkretsen kunne kjenne en ørliten slakk og vel da sier det seg at problemet er her. Andre ting er Hardy plate som Bmw bruker mye på sine biler som går fra fordelingskasse til bakaksel og fra fordelingskasse til foraksel de skal være fri for sprekker eller hvis akselen henger i en gummi ring rundt lageret skal den være hel og fin og uten sprekker og lageret skal selvfølgelig være i orden. Men det er mest lyd det blir av et slitent lager her. Converteren i automat kassen er også noe man skal ha i bakhodet men tror ZF hadde ordnet det meste til 2015 modellene det hendte fra tid til annen at lock up skar seg fast men tror symptomene er litt anderledes enn de du beskriver. Nei frekvens måling er nok ikke så utbredt på feilsøking ang bil, det brukes mest på større elektromotorer og generatorer og gassturbiner o.l for å finne tilstand på lager uten å måtte demontere de som jo igjen er svært kostbart. Picoskop eller osciloscop er jeg ikke helt sikker på om kan brukes her men er ypperlig til å diagnostisere alt som har med motor å gjøre innsprøytning, kompresjon og andre signaler av elektrisk eller elektronisk art.Mvh Kviasen

Hei Problemet sitter i en av driv akslene, over tid begynner cv leddene å bli slitene ved at de lager et lite søkk i huset fordi kulene gnager seg ned og akslene kan da ikke løpe paralelt lenger og fører til ubalanse. Dette merkes best ved vibrasjon ved pådrag men blir helt borte når man går av gassen. Problemet sitter enten i den ytre cv koblingen eller den indre tripod koblingen. Vibrasjonen er som regel størst ved fks 80-100 km og avtar gjerne dess fortere man kjører da akslene har lettere for å sentrere seg pga gyro effekten. Ved å legge seg godt tilrette og ta tak i en og en drivaksel skal man på et punkt på omkretsen kunne kjenne en ørliten slakk og vel da sier det seg at problemet er her. Andre ting er Hardy plate som Bmw bruker mye på sine biler som går fra fordelingskasse til bakaksel og fra fordelingskasse til foraksel de skal være fri for sprekker eller hvis akselen henger i en gummi ring rundt lageret skal den være hel og fin og uten sprekker og lageret skal selvfølgelig være i orden. Men det er mest lyd det blir av et slitent lager her. Converteren i automat kassen er også noe man skal ha i bakhodet men tror ZF hadde ordnet det meste til 2015 modellene det hendte fra tid til annen at lock up skar seg fast men tror symptomene er litt anderledes enn de du beskriver. Nei frekvens måling er nok ikke så utbredt på feilsøking ang bil, det brukes mest på større elektromotorer og generatorer og gassturbiner o.l for å finne tilstand på lager uten å måtte demontere de som jo igjen er svært kostbart. Picoskop eller osciloscop er jeg ikke helt sikker på om kan brukes her men er ypperlig til å diagnostisere alt som har med motor å gjøre innsprøytning, kompresjon kompresjon(måler strømtrekk fra hver sylinder via startmotoren) og andre signaler av elektrisk eller elektronisk art.Mvh Kviasen

Hei Problemet sitter i en av driv akslene, over tid begynner cv leddene å bli slitene ved at de lager et lite søkk i huset fordi kulene gnager seg ned og akslene kan da ikke løpe paralelt lenger og fører til ubalanse. Dette merkes best ved vibrasjon ved under pådrag men blir helt borte når man går av gassen. Problemet sitter enten i den ytre cv koblingen eller den indre tripod koblingen. Vibrasjonen er som regel størst ved fks 80-100 km og avtar gjerne dess fortere man kjører da akslene har lettere for å sentrere seg pga gyro effekten. Ved å legge seg godt tilrette og ta tak i en og en drivaksel skal man på et punkt på omkretsen kunne kjenne en ørliten slakk og vel da sier det seg at problemet er her. Andre ting er Hardy plate som Bmw bruker mye på sine biler som går fra fordelingskasse til bakaksel og fra fordelingskasse til foraksel de skal være fri for sprekker eller hvis akselen henger i en gummi ring rundt lageret skal den være hel og fin og uten sprekker og lageret skal selvfølgelig være i orden. Men det er mest lyd det blir av et slitent lager her. Converteren i automat kassen er også noe man skal ha i bakhodet men tror ZF hadde ordnet det meste til 2015 modellene det hendte fra tid til annen at lock up skar seg fast men tror symptomene er litt anderledes enn de du beskriver. Nei frekvens måling er nok ikke så utbredt på feilsøking ang bil, det brukes mest på større elektromotorer og generatorer og gassturbiner o.l for å finne tilstand på lager uten å måtte demontere de som jo igjen er svært kostbart. Picoskop eller osciloscop er jeg ikke helt sikker på om kan brukes her men er ypperlig til å diagnostisere alt som har med motor å gjøre innsprøytning, kompresjon(måler strømtrekk fra hver sylinder via startmotoren) og andre signaler av elektrisk eller elektronisk art.Mvh Kviasen