Revisjonshistorikk [tilbake]

Forsåvidt et greit svar, men ifht pkt 5 ville jeg droppa det: verken advokater eller Sintef er i slekt med julenissen, du kan raskt komme opp i kostnader som overstiger verdien på bilen. Mhp dysejobber tenker jeg tanken på at det kan være fornuftig å utføre slikt arbeid ved diesel-elektriske verksteder, det kan fort bli vesentlig billigere enn merkveverkstedene...i tillegg er kompetansen på diesel generelt et par hakk høyere. Jeg fikk 4 nye dyser til en Passat 1.6 D for 3000 spenn inkludert arbeid for 20 år siden, helt grei pris synes nå jeg. Den bilen hadde rulla rundt 350' ved dysebyttet.

Ellers er det korrekt som det er sagt, dyseproblemer oppstår sjelden, vann i dieselen er en mulig årsak. Det er jo en grunn til at dieselfilteret er der, men blir det for mye vann i dieselfitleret vil det gå tett....så tett at vannperler blir sugd gjennom og gir problemer i innsprøytingsystemet. Det er altså viktig å påse at dieselfitleret skiftes ved rette intervaller, oftere som man fyller diesel på f.ex enkelte billig-kjeder i Øst-Europa. Selv har jeg kjørt ganske så mye på russisk diesel, og en periode hadde jeg "rabattkort" på fyringsolje...gikk som en drøm det også :-)

Mhp TILSETNINGSTOFFER skal man være ytterst forsiktig og vite hva man hiver på tanken: kondensfjerner er nei og atter nei, det gir små vannperler som dundrer tvers gjennom dieseilfilteret for full musikk. Det er altså IKKE bra, spesielt ikke på en personbil!!! Det samme gjelder alt som har så mye som en eneste dråpe med alkohol eller isopropanol, i det hele tatt: alt som blandes med vann er nei, nei og atter nei! Ja, det finnes slike tilsetningstoffer som bidrar til å fjerne sot osv, men på en nyere dieselbil....? Der er normalt sett ikke sot et problem om man har et variert kjøremønster med et visst innslag av langkjøring. Keton og andre festlige ting som finnes i disse "vidunderflaskene", som forsåvidt også selges hos merkeforhandlere, kan derimot gi problemer med.....dysene....det er så enkelt som at disse løsemidlene aldri er tiltenkt som drivstoff i en bil!

Mao skal slike ting brukes med STOR FORSIKTIGHET! Nå er det vel neppe det som er problemet med Toyotas dyser her, jeg vil gjette på en kombinasjon av vann og kanhende et noe langt skiftintervall på dieselfilteret. Sats på at det går greit i fremtiden!