Revisjonshistorikk [tilbake]

Det dere har betalt for bilen, tilsier at dere bør vurdere nøye kostnadene gjennom klagegangen. Om ere har en "god sak" eller ei, avhenger av flere forhold, her vil dere meget raskt møte syvende far i huset: hva kunne dere egentlig forvente av en bil til 12.000 kroner? På lista fra Snapdrive som er gjengitt over, ser jeg ingen egentlig alvorlige feil som man ikke kan forvente på en bil i denne prisklassen...normalt sett vil jo dette være en bil som enten er noen år gammel og /eller er kjørt lenger enn langt. For all del...kjør gjerne saken gjennom forbrukerrådet, men ha is i magen om det begynner å koste penger Får man medhold i "gratis-instansene", vil man ofte måtte gå via namsmannen for å få inndrevet utestående. Det vil i beste fall ta tid.

Om det er noe poeng å fikse bilen? Gitt at man kunne skru litt sjæl, ville det neppe vært noen stor greie å fikse opp denne bilen derhjemme i garasjen. Det som kan medføre litt mer arbeid, er oljesvettinga fra motoren. Men det er ikke uvanlig at dette kun består i å bytte det være seg toppdekselpakningen eller pakningen på bunnpanna. Det som forundrer meg, er at det ikke er avdekket en konkret årsak til den hvite røyken som beskrives...det er a complete different matter: minimum en topp-pakning, men det kan også være en sprekk i topplokket eller blokka. Dette er det store, uavklarte problemet her...som i verste fall innebærer at dere må ut på leting etter en byttemotor. Om resten av bilen er i nogenlunde grei stand utover de forholdsvis enkle feilene i lista, kan det være verdt det...en byttemotor koster typisk et par titusenlapper....men det koster å sette den inn også...igjen...dette er en bil som passer best for en dyktig hobby-mekaniker! Men hva med rust...? Rust er den virkelig store "høydaren" med "billige" bruktbiler....er det fatal rust...er det eneste rette å legge kursen mot nærmeste bilopphoggeri!

Ellers er det en ting som gjelder når man kjøper biler i denne prisklassen: ha alltid med en bilkyndig venn, bruk tiden det tar å sjekke grunnleggende ting. Flere av de forholdene som er "avdekket" av Snapdrive, er rimelig enkle å oppdage uten å demontere noe som helst. Man må ikke være redd for å lukke opp panseret eller krype under bilen, man bør heller ikke være redd for å få olje på fingrene og sjekke f.ex kjølevæska.....i dette konkrete tilfellet vil jeg anta at både olja og kjølevæska bærer preg av at det er noe grunnleggende "innvortes" feil i motoren! Uansett, lykke til!