Revisjonshistorikk [tilbake]

For meg ser det ut som om Dacia kan ha rustbeskyttelse fra fabrikk, dvs samme opplegg som f.ex tyske biler: man rustbeskytter bunnplata før man monterer hjuloppheng mv.. Derved har man en hel serie med potensielle rustproblemer på null komma null: alle ettermontertere deler er kun beskyttet av et mer eller mindre beskyttende lag med....lakk. Det ser du raskt om du titter under bilen...the bottom line er at dette holder ikke mål for norske forhold...om du skal ha bilen mer enn to år, kjør den på understellsbehandling snarest mulig!

Velg IKKE det første og billigste alternativet, bruk tid på å finne en understellsbehandler som kan sine ting og gjør en god jobb! Det innebærer bla at deksler etc under bilen MÅ DEMONTERES når godstoffet påføres. Det koster typisk mellom 5 og 8000, vanligvis anbefales etterbehandling annethvert år. Kjører du lite og på gode veier...kan du strekke det til tre år, men da mister du som regel den garantien som noen aktører gir. Etterbehandling bør typisk koste i nærheten av det samme som første behandling...da er du sikker på at det blir gjort en tilstrekkelig god jobb. Ja, det koster litt, men sett i forhold til kostnadene ved å sveise rust er det bare moro! Desssuten, jo lenger du har bilen, jo lavere blir verditapet pr år. Jeg har selv konsekvent kjørt mine biler til kilometertelleren viser 4-500.000, da kan du le hele veien bil banken! Med en Dacia som ikke koster mer som nybil enn verditapet på en Tesla de første par åra...? Du kan kjøre med et stort smil i både 10 og 15 år om du understellsbehandler bilen din og passer litt på den! Lykke til!

Antall visninger