Revisjonshistorikk [tilbake]

Du har et poeng, det store flertallet av merkeverksteder i markedet har timepriser som kan få selv en advokat til å rødme! Men fortvil ikke..det er slått fast at service og vedlikehold utført ved frittstående, autoriserte verksteder er likeverdig sett i forhold til nybilgarantien. At disse også merkelig nok klarer å selge olje og rekvisita til vesentlig lavere priser enn merkeverkstedene, gir deg et langt hyggeligere bilhold. Men der som ellers, det gjelder å velge sine samarbeidspartnere med omhue: sjekk med venner og kjente, finn et verksted som gjør godt arbeid...og bruk aldri, aldri verksteder som ikke er autoriserte!

Mhp servicekostnader er det som du sier, blitt et sammensurium av intervaller. Fellesnevneren her er at "longlife" service er dårlig karma for bilens levetid, legg deg på 15-20.000 km for oljeskift med filterbytte (ALLTID filterbytte når du skifter olje!!!!() og få din verkstedsforbindelse til å sy ut et serviceprogram som ivaretar fornuftige intervaller for resten. Det er ikke så komplisert som det høres ut, mange kjører jo ikke mer enn 15-20.000 km i året...da blir det circa en årlig service. Ja, du kan risikere å skifte enkelte deler "for tidlig", og noen vil jo anføre at "fabrikanten sier at....". Men tro meg...om du ser på en sprengskisse av en moderne motor...det ER smart å bytte olje oftere enn ved 30.000 km eller mer!

Mhp det du EGENTLIG spør om, er det jo blitt sånn at serviceprogrammet ikke lenger står beskrevet i dokumentasjonen du får med bilen, og mange merkeverksteder betrakter det som noe nær en militær hemmelighet. Fortvil ikke, Mekonomen og de aller fleste frittstående verksteder har stålkontroll og tilgang til et datasystem som gir dem full oversikt. Ønsker du utskrift, får du det! Men glem ikke at svært mye av det du må gjøre med en bil...er ting som skiftes etter SLITASJE etc og IKKE etter faste intervaller! Derved betyr både kjøremønster og andre faktorer mye, så noen fasit finnes det ikke. Men som du antyder: enkelte bilmerker koster mer enn andre. De to tyskerne du nevner, er knalldyre, du føler nesten at taksameteret går så snart du leverer bilen til service! Men Mitsibushi og andre japanske merker kan også være spennende, ikke minst fordi deleprisene kan få håret til å reise seg på vår venn Brynjar Meling! Der er tyske (og svenske) biler et godt valg, med glimrende tilgang til tredjepartsdeler. Og ja...noen ganger er "originaldeler" best...men ofte er det sånn at det bare er innpakningspapiret og prislappen som skiller. For oss vanlige dødelige går det stort sett greit...men som nevnt over...ALLTID autorisert verksted om du ikke er en over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker selv!