Revisjonshistorikk [tilbake]

Slik jeg forstår det, er bilen kjøpt privat, av en mann som tilfeldigvis eier et bilverksted. I denne konkrete saken medfører det at selve bilkjøpet reguleres av forbrukerkjøpsloven, men at selger faktisk er å regne som en proffesjonell aktør, som nok veldig godt visste hva som var feil med bilen. Når du etter så kort tid sitter med en lang rekke feil, og en NAF-kontroll avdekker enda flere feil, er det et tilfeller der bilen er i "vesentlig dårligere stand enn du kunne forvente". DEtte forsterkes av at selger har gitt åpenbart ukorrekte opplysninger om bilens stand.

Da er det to muligheter: la selgeren få anledning itl å rette feilene eller slå i bordet og si at dette er en møkkabil, den vil jeg ikke ha, jeg krever kjøpet omgjort! Det siste er naturlig nok ikke helt enkelt....og utgiftene du har hatt....får du neppe dekket. Jeg ville tatt et ord med selger og forlangt at han skulle ordne opp i feilene, det er et kompromiss begge burde kunne være fornøyd med. Ellers er det alltid greit å vite litt om dine rettigheter og muligheter før du går til selger, men tenk dialog...en minnelig løsning mellom deg og selger er som regel det beste alternativet Lykke til! HER finner du en grei oversikt over dine rettigheter: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/

Antall visninger