Revisjonshistorikk [tilbake]

Om vi skjærer gjennom her, har forhandleren benyttet anledningen til å ta en "liten spansk en"! Det er jo så enkelt som at både du og jeg regner med at når vi handler bruktbil hos en merkeforhandler, ja da er alt tipp-topp! Vi betaler ganske mye ekstra for å få den tryggheten det angivelig er å handle akkurat der, og forventer bla at bilen har to sett dekk av en kvalitet som matcher bilen. Det har du helt klart IKKE fått her: du har fått dekk som ikke er i nærheten av å holde mål. Problemet her er at forhandler har utnyttet din tillitt på det groveste: du har - som de fleste av oss ville gjort - stolt på at forhandleren ville montere dekk av normalt god kvalitet, og ikke ta en "liten spansk en" og grave frem de billigste møkkadekka man overhode kunne finne på lageret!

Når jeg hører slikt, tenker jeg uvegerlig på min avdøde far: han sa alltid at man måtte telle fingrene etter at man hadde håndhilst på en bruktbilforhandler....du kan ikke stole på dem i det hele tatt! Du må med andre ord hele tiden passe på som en smed, og sørge for konkrete avtaler, gjerne skriftlig, for den minste lille filleting! Jeg har selv brent meg på sånt, og fått biler som ble levert med dekk som var så forb... dårlige at jeg sporenstreks kjørte direkte til forhandler for å kjøpe nye! Klok av skade har jeg i ettertid passet på som en smed og spesifisert hvilken type dekk jeg forventer på bilen når den blir levert...også i forhold til nybilene vi har flottet oss med de siste gangene.

Problemet i ditt tilfelle er at forhandler vil kunne gjemme seg bak det faktum at det er inngått avtale om "vinterdekk", det har du jo på sett og vis fått. Hvorvidt man er så kjipe at man vil ri dette som en prinsippsak om du eventuelt fremmer en klagesak, er vanskelig å si. I ditt sted ville jeg søkt råd hos NAF og derved fått litt flere argumenter, deretter ville jeg oppsøkt forhandler for å få til en minnelig løsning, altså et kompromiss som begge kan leve med. At du har kjørt litt på disse slengsling-dekka, betyr lite, det er så alikevel dekk som er nærmest verdiløse i utgangspunktet. Vær imidlertid klar over at merkeforhandlerne opererer med absurd høye priser på dekk, et eventuelt mellomlegg kan meget vel vise seg å være dobbelt så dyrt som å gå til en lavpris-dekkforhandler der ute. Ta gjerne en telefonrunde først for å innhente aktuelle priser...sånn at du ikke blir lurt en gang til!

The bottom line er at mange opplever det du har opplevd her. Det er knusende ergerlig, og ansvaret ligger selvfølgelig hos den proffesjonelle part, enkelte forhandlere spekulerer dessverre rått i at vi har tillitt til dem. Den eneste måten å unngå slike hendelser på, er å kontrollere bruktbilen grundig før kjøp, og sørge for å få nedfelt i kjøpekontrakten hvilke forhold som SKAL utbedres...og hvordan det skal gjøres...i ditt tilfelle ville jeg spesifisert Nokian eller Conti piggfrie vinterdekk...kostnadsfritt...det skulle bare mangle at en bil i denne prisklassen ikke leveres med skikkelige dekk! Et punkt mange ikke tenker på her: ikke stol blindt på en tilstandsrapport fra forhandlers verksted! Jeg har selv opplevd at det står krøssa for "gode nok" i rubrikken for både sommer- og vinterdekk, når jeg kontrollerte viste det seg at begge setta med dekk hadde mønsterdybde som knapt nok oppfyllte minstekravet! Det var ikke den eneste feilen med den aktuelle bilen, gjett om det var en deal-breaker når selgeren satte seg på bakbeina med bla dekka! Den eneste rette tingen da er å si høyt og tydelig, gjerne på tysk: dette hadde jeg ikke forventet av en Audi-forhandler, og forlate lokalet! Det er ubeskrivelig morsomt, spesielt når lokalet er fullt av kunder. TIpset er herved videreformidlet, det er MYE bedre enn å bli lurt!

Antall visninger