Revisjonshistorikk [tilbake]

Det koker egentlig ned til et materialteknisk spørsmål: med f.ex en kevlar-reim snakker vi om eksepsjonelt lang levetid...mens en vanlig gummireim bokstavelig talt eldes dag for dag. Hadde i mange år viftereima til en Moskwitch fra tidlig 60-tall liggende, "ny" med originalt papp-omslag rundt hengende på veggen i garasjen. Litt moro, fordi reima kunne brukes på en Moskwitch-modell og Rolls-Royce et-eller-annet, det sto på trykk utenpå. Vel, den var knallhard når jeg overtok en Mosk fra et dødsbo, og den var enda hardere når jeg hadde en større opprydning og kastet den.

Poenget er...at dersom den hadde blitt brukt i en bil...var den så stiv at den hadde smuldret på no time. Både en gang ut på 2000-tallet...men også for 30 år siden...når jeg tok i den første gang. En gummireim eldes fra første dag, uavhengig av om den blir brukt eller ikke. Derav denne 5-års konvensjonen. Det springende punktet her er hvorvidt din reim egentlig er en høyspesifisert gummireim...eller en kevlar-reim. Sistnevnte eldes ikke like raskt som en gummireim. Et annet springende punkt er hvor omfattende det er å skifte registerreim på bilen din. Det siste kan de fleste verksteder svare på, det andre spørsmålet....der bør du fortsatt prøve å få et svar fra Møller teknisk. Om det er en vanlig gummireim, ville jeg bytta uten noen dikkedarer, er det en reim som du er hundre prosent sikker på er av den sorten som IKKE eldes like kjapt som gummi, ja da kan du vurdere å kjøre en stund til. Dette bør Møller-gutta kunne gi et konkret svar på. Og nei, jeg ville helt klart IKKE tatt dette for god fisk uten å få bekreftet hva slags reim det var snakk om!

Ellers er det en interessant problemstilling, for meg som bor på landet og kjører lenger enn langt har jeg aldri vært i nærheten av 5-års problematikken. Tvert om kan du si, jeg har strukket intervallet i kilometer fordi reimene bare har vært et par år gamle når jeg nådde den aktuelle kjørelengda. Med en eldre bil som har rulla noen hundre tusen kilometer kan man tillate seg sånt. For deg er det annerledes, det som gjør en tildels spesiell problemstilling aktuell, er at du har en bil som knapt nok er innkjørt, men likevel har rukket å bli 7 år! Jeg tenker jo at det VW har gjort, er å sette inn en reim som man er sikker på vil holde 120.000 km ved et normalt kjøremønster....og forutsetter at de fleste har kjørt 120.000 km innen X år....der "X" er et vesentlig høyere tall enn 5. Men som sagt...jeg ville definitivt spandert en telefon til Møller....med vognkortet i handa!

Vi kan jo også håpe på at Benny fortsatt er oppegående, den ting han ikke vet er ikke verdt å vite....selv om han nok er mer Volvo-mann enn Volkebox-mann :-)

Antall visninger