Revisjonshistorikk [tilbake]

Noe kynisk sett, de fleste biler er driftsikre gitt at du passer på dem. Toyota har rett nok et godt rykte her, men mye av dette skyldes et svært godt serviceapparat og ikke minst: en bunnsolid holdning til begrepet "garanti". Det bidrar til at både barnesykdommer og mer seriøse problemer blir løst på en god måte, og det gir lojale kunder. Jeg vil våge å påstå at en VW er minst like god som en tilsvarende Toyota, gitt at man passer på den. En leiebil er normalt sett et godt utgangspuinkt i så måte, men sjekk historikken.....denne bilen har sannsynligvis dette famøse "longlife" serviceprogrammet....da skal olja skiftes når sensorer i motoren finner det for godt, eventuelt hvert år. Sjekk at dette er gjort, på den bilen du ser på her, bør den ha hatt en service ved rundt 30.000. Etter longlifte-programmet er neste service da ved 60.000....da skal olja på DSG-kassa skiftes...det er mao en litt større og dyrere service. Om bilen ikke hatt service siden 30.000 servicen, ville jeg nok forventet at dette ble gjenspeilet i prisen. Jeg ville også forventet en tilstandsrapport på en bil som har gått som leiebil.

Min subjektive oppfatning er at longlife-programmet er for dårlig, jeg kjører våre VW, en benziner og en TDI, etter serviceintervaller på max 20.000. Jeg er også nøye med valg av verksted, derfor bruker jeg et tredjepartsverksted med en verkstmester som setter sin ære i å gjøre en best mulig jobb. Derved koster det ikke mer med hyppigere serviceintervaller, men det er selvfølgelig et valg hver enkelt må gjøre: for noen er merkeverkstedet det rette.

Mhp registerkjedeproblematikken gjaldt dette i første rekke frem til 2014, det dreide seg om en strammer som ikke gjorde jobben. Etter 2014 gikk man tilbake til registerreim, denne skal som kjent skiftes ved satte intervaller, samtidig skal strammeren skiftes. Dette, sammen med regelmessige oljeskift/filterbytte og bytte av tennplugger er alfa og omega for driftsikkerheten på en bensin-Golf, likeledes er oljeskift til rett intervall på DSG-kassa viktig.

Hvilken bil du skal velge av de to? En Golf med kombinasjonen adaptiv cruise og DSG er en svært god kombinasjon. Rett nok er en 1.0 TSI arme greier, det blir mye giring, og ytelsene er ikke noe å slå hæla i taket av. Samtidig er det mer enn nok ytelse til norske forhold, vi har som nevnt over, en benziner av nesten samme sort, 1.2 TSI 105 hk med DSG. Hadde aldri kjøpt benziner om diesel hadde vært tilgjengelig på akkurat den bilen, men den har vært en positiv overraskelse! Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en Golf benziner som den du nevner, men husk en ting: om du skal ha den mer enn et par år, bør du kjøre den rett på understellsbehandling, hos en velrrenommert aktør.

Toyota Auris? Jeg har kjørt en av fetterne, jeg opplever VW med 1.2 TSI som langt bedre. Spesielt Toyotas filosofi med den hybride drivlinjen og CVT-kassa er etter mitt syn noe som ikke er for alle. Om du er i tvil, prøvekjør både Golfen og Aurisen. Om du føler deg hjemme i Aurisen, løp og kjøp, det er en bil som nok vil være like pålitelig som Golfen. Om du reagerer på "flymotor-følelsen" på prøveturen, er det neppe noe du venner deg til....da bør du gå for en Golf. Og ja, det finnes andre biler.....personlig ville jeg sett på Skoda....minst like gode som Golf! Men kombinasjonen adaptiv cruise / DSG....det ville jeg satt på MÅ-HA lista! Lykke til!