Revisjonshistorikk [tilbake]

Å spå om fremtidig verditap er litt som å tenke på et tall. Det skal ikke mer til enn at politikerne hiver på noen hundrelapper ekstra på årsavgiften på dieselbiler før det - uforståelig nok - gir seg utslag i redusert etterspørsel og derav følgende høyere verditap. Min subjektive oppfatning er at de bilene du nevner vil ha et relativt sett likt verditap, altså prosentvis lite forskjell. Dersom det er svært viktig å avklare hvem som trekker det lengste strået, er det ikke verre enn å få en titt i "Rødboka" hos en bilforhandler, og sjekke verditapet på tilnærmet like premisser. "Tilnærmet", fordi selv ubetydelige ting som fargeforskjell kan gi utslag på prisen man oppnår ved et salg. At VAG står klart sterkest i det norske markedet, er uansett et moment du bør ha i bakhodet.

Du kan også gjøre et søk på finn.no, det vil gi en pekepinn. Men husk at dette er historisk verditap, hva som skjer i fremtiden er som nevnt over, belemret med en ikke ubetydelig usikkerhet. Ellers er det en måte å minimere verditapet pr år / pr kilometer på: om dere beholder bilen litt lenger enn 2-3 år, sprer dere overgangskostnaden over flere år. Fort gjort å glemme, men reg. avgift og forhandlers tillegg utgjør lett en betydelig kostnad. Denne kostnaden betaler dere når dere kjøper en "ny" bruktbil hos forhandler, og dere får den ikke igjen når dere bytter inn bilen. Sånn er det bare, noen vil si at dette er en "naturlig" del av verditapet, men faktum er at denne kostnaden blir fordelt over flere år / flere kilometer om man bytter med fire års mellomrom fremfor to år. Og bare så det er sagt: reg.avgift bortfaller ikke ved privat salg. Rett nok er prisnivået noe lavere, man betaler ikke for forhandlers fortjeneste, garanti osv, så man "sparer" kanhende litt...

At man kan "spare" ved å kjøpe en dyrere versjon, f.ex en firehjulstrekker? Kanskje, men glem ikke at det på ingen måte er gitt at man får igjen 100 % av det man betater "mer for å få det være seg firehjulstrekk eller annet utstyr. Ja, om det er populært utstyr på salgstidspunktet...da vil etterspørselen for bilen være større og du kan oppnå høyere pris. Men vil du få så mye høyere pris at du tjener på det kontra en helt vanlig bil? Da ville jeg nok heller tenkt i retning av 7-seter, det er populært hos mange barnefamilier, praktisk for dere også, og etterspurt den dagen dere vil selge bilen igjen. Hvorvidt diesel er "ukurrant" er et åpent spørsmål, i store deler av landet er det sånn at de aller fleste kjører både 30 og 40.000 i året. Elbil passer ikke oss som som på landet, med norske drivstoffavgifter står vi igjen med et alternativ: diesel. Dette vil neppe endre seg med det aller første, men regn med at en forhandler i bynære strøk vil forsøke å gjøre "fratrekk" ved innbytte....skal du bytte inn en dieselbil, bør du gjøre det i et område med høy etterspørsel etter nettopp diesel - eller selge bilen selv via finn eller andre annonseorganer.

Antall visninger