Revisjonshistorikk [tilbake]

1.9 TDI starter normalt sett som et skudd, og går også pent på tomgang uten spesielt mye raklling.

Den vanligste årsaken til at den er tregstartet og går som en fiskeskøyte med en-sylindret motor til motoren får tenkt seg om, er normalt sett en eller flere glødeplugger som har gått til Jesus. Det er relativt enkelt å sjekke glødepluggene en for en, men om det er en stund siden de ble skiftet sist, er verksted å anbefale. Det er så enkelt som at glødepluggene kan knekke når man forsøker å ta dem ut. Da er det greit at noen som har gjort det før, og har rett verktøy tilgjengelig, gjør jobben. Velg ditt verksted med omhu, den rette mekanikeren kan spare deg for store utgifter her!

Ellers er det ingen faste skiftintervaller for glødeplugger, typisk kan man vurdere å skifte dem etter 100.000 km...nettopp fordi de setter seg med åra. Noen sier 150.000 km med utgangspunkt i at de holder minst så lenge. Det er et valg man tar. Jeg har selv kjørt både 2 og 300.000 på glødepluggene med mine biler, og hatt to tilfeller der mekanikeren har satt inn løsgjenger. Cluet er sm nevnt over, å velge rett verksted og rett mekaniker, en dyktig fagmann klarer som oftest å få ut restene av en knekt plugg uten å demontere topplokket! Da blir det ikke hårreisende dyrt. En annen ting er jo at som oftest klarer man å få pluggene "helskinna" ut, da snakker vi om si en times jobb pluss glødepluggene....tipper du har hurtiggløding...litt dyrere...men ingen kjempe-ruin.

Antall visninger