Revisjonshistorikk [tilbake]

For meg ser det ut som om du tenker bruktbil, da avhenger løpende kostnader helt og holdent av hvilken stand bilen du kjøper faktisk er i. Her er det jo også sånn at det koster å være kar: ofte går dette med sprek bil og ivrig sjåffør hånd i hånd. Det gir uvegerlig også mer slitasje over hele gullrekka fra motoren og like ned til hjulene og asfalten, ergo høyere kostnader enn du ellers ville hatt. Om rimeligst mulig vedlikehold er noe du legger vekt på, bør du tenke alvorlig gjennom kjørestilen først...dernest må du bestemme eg om du vil ha bensin eller diesel.

En bensinmotor har gjennomgående høyere turtall, og skal det skje noe, ja da må du jage turtall. En dieselmotor derimot gir deg overflod av anvendelig kraft over et relativt avgrenset turtallsområde. Den som følger med på speedometeret, vil jo se at dieselbilen virkelig flytter på seg, du kan kjøre på 5. evnt 6. gir helt fra kjelleren og like opp til toppfart. Men...det som er et stort men: for bensin-fansen er dette med "sprek" ofte synonymt med mye turtall og ditto lyd. At en dieselbrenner ofte er vesentlig raskere går dem hus forbi....fordi kjørestilen med en dieselbil er grunnleggende forskjellig: du jager ikke turtall....du passer på å opprettholde moment isteden.

Derfor er ikke diesel for alle. Som nevnt innledningsvis, tenk nøye gjennom hvilke egenskaper du prioriterer, og prøvekjør gjerne grundig....en dieselbil krever en helt annen kjørestil enn en benziner. Du bør rett og slett vite hva du går til, pisker du en dieselbil med høye turtall på samme måte som enkelte gjør med en benziner, får du med sikkerhet mer spenning i bilholdet enn lommeboka tåler.

For meg ser det ut som om du tenker bruktbil, da avhenger løpende kostnader helt og holdent av hvilken stand bilen du kjøper faktisk er i. Her er det jo også sånn at det koster å være kar: ofte går dette med sprek bil og ivrig sjåffør hånd i hånd. Det gir uvegerlig også mer slitasje over hele gullrekka fra motoren og like ned til hjulene og asfalten, ergo høyere kostnader enn du ellers ville hatt. Om rimeligst mulig vedlikehold er noe du legger vekt på, bør du tenke alvorlig gjennom kjørestilen først...dernest må du bestemme eg om du vil ha bensin eller diesel.

En bensinmotor har gjennomgående høyere turtall, og skal det skje noe, ja da må du jage turtall. En dieselmotor derimot gir deg overflod av anvendelig kraft over et relativt avgrenset turtallsområde. Den som følger med på speedometeret, vil jo se at dieselbilen virkelig flytter på seg, du kan kjøre på 5. evnt 6. gir helt fra kjelleren og like opp til toppfart. Men...det som er et stort men: for bensin-fansen er dette med "sprek" ofte synonymt med mye turtall og ditto lyd. At en dieselbrenner ofte er vesentlig raskere går dem hus forbi....fordi kjørestilen med en dieselbil er grunnleggende forskjellig: du jager ikke turtall....du passer på å opprettholde moment isteden.

Derfor er ikke diesel for alle. Som nevnt innledningsvis, tenk nøye gjennom hvilke egenskaper du prioriterer, og prøvekjør gjerne grundig....en dieselbil krever en helt annen kjørestil enn en benziner. Du bør rett og slett vite hva du går til, pisker du en dieselbil med høye turtall på samme måte som enkelte gjør med en benziner, får du med sikkerhet mer spenning i bilholdet enn lommeboka tåler.tåler. Lykke til!