Revisjonshistorikk [tilbake]

Ut fra nært forestående famileforøkning og stramt budsjett er det et spørsmål som melder seg: har dere kontroll på andre utgifter? Barn er på ingen måte gratis, i tillegg kan dere få behov for større bolig. Dette er ting dere bør tenke nøye gjennom før dere stifter ny gjeld for å kjøpe bil. Dere bør også ha et forhold til hva dere har tenkt å bruke bilen til - det vi kaller "kjøremønsteret". Bor dere på landet, med tildels mye langkjøring, er elbil neppe spesielt fornuftig. Med stramt budsjett vil det også være et absolutt må-krav å ha mulighet til hjemmelading.....lading på kommersielle ladestasjoner er som dere kan lese på Broom, knalldyrt. Ellers kan dere IKKE lade på en vanlig stikk-kontakt, dere må ha en forskriftsmessig innstallasjon...dette koster fort-vekk 10-15.000 kr.

Når det er sagt, dere kan finne elbiler til rundt 100.000 som har mange år igjen. F.ex E-Golf er nok den som passer best til barnevogn i dette segmentet, det er såvidt plass til barnevogna i bagasjerommet, og det er plass til barnesete i baksetet....jolly fine. Men rekkevidden på eldre elbiler er begrenset, optimistisk sett snakker vi om typisk 150 km eller mindre.

Strengt tatt får dere mer for pengene med en konvensjonell bil, om dere ikke har for mange fordommer er Skoda Roomster hhv Skoda Octavia, evnt Fabia stasjonsvogn, gode valg for en barnefamilie. Mye bil for pengene, greie biler å ha med å gjøre. Få med dere en bilkyndig venn og finn dere et godt vedlikeholdt, rustfritt eksemplar, så har dere bil i mange år. Jeg ville jo sagt at en dieselbil er det beste, men bensinversjonene gjør også det de skal. Dog er det et unntak: 1.4 benziner med kamkjede kan være spennende....dette gjelder typisk biler fra før 2014. Men alt dette skal d bikyndige famile vite. Ellers er det ikke rasjonering på biler, husk bare at populære biler ligger høyere i pris. F.ex en Volvo V50 er mindre ettertraktet, der kan man gjøre gode kjøp.

At man trenger å "vente på at noe skal skje"? Vel, noen har det sånn. Selv har jeg store deler av livet hatt lite penger til overs til bil, meget godt brukte biler har vært løsningen. Mange "eksperter" blant mine venner har rista på hue av mitt bilhold, men bank i bordet, selv om jeg har kjørt mer enn de fleste, har jeg kunnet kjøre uten de store problemene med de bilene jeg har hatt til kilometertelleren har visst rundt de 4-500.000. "Reparasjonsdumpa" som mange mener kommer etter 100.000 km, har jeg aldri opplevd. At man må skifte litt slitasjedeler...er jo helt greit! Hemmeligheten bak et greit bilhold ligger i å passe litt på bilen, spesielt dette med olje og oljefilter, og ellers kjøre med vett....bla aldri dra livskiten ut at motoren, spesielt ikke en kald motor. Det er også en god investering å sørge for understellsbehandling....fabrikkbehandlingen er aldri god nok.

Slik du beskriver situasjonen, fremstår rundt 100.000 +/- som et godt utgangspunkt. I denne prisklassen kan du finne mye bra. Da har du også penger til å sørge for gode dekk, fornuftig vedlikehold osv...og ikke minst....dere har råd til å bruke bilen.

Antall visninger