Revisjonshistorikk [tilbake]

Hybrdiversjonen av RAV4 har en bensinmotor med relativt stort slagvolum og lav trimmingsgrad. Dette gir - til bensinmotor å være - helt grei anvendbar kraft, også ved moderate turtall. Noen match for en dieselbil blir det selvfølgelig ikke, men kjører du med fornuft burde ikke 1300 kilo være noe problem. At det er en elmotor i tillegg ville jeg betraktet som en ekstra bonus som hjelper deg når du har behov for det. En tanke skal du imidlertid ha i bakhodet: CVT-kassa er ikke nødvendigvis det beste valget for å trekke virkelig tungt og langt. Du bør mao legge deg bisetningen over på minne: kjør med fornuft. Har du kjørt mye med slep før, vet du hva dette innebærer.

Merk deg forøvrig at det kun er 4WD versjonen som kan trekke slep av betydning....og da med moderat maksvekt: opp til 1650 kg kan du trekke med den nye RAV4 hybrid. Det innebærer at slep på 1400 kg ligger godt innafor, med en fornuftig margin å "gå på". The bottom line er at en tilsvarende dieselbil med 4WD ofte har en hengervekt på 2 tonn og mer. Det du bør spørre deg om, er hva du egentlig trenger. For en typisk norsk ferie, uten de store utfordringene, bør RAV4 gjør nytta gitt at du holder deg til en 1300 kilos vogn. Skal du dra på vesentlig tyngre vogn velger du heller f.ex en Landcruiser. Verre er det ikke.